افتتاح نخستین کافه کار آفرینی نیشابور در مجموعه آموزشی نهال
افتتاح نخستین کافه کار آفرینی نیشابور در مجموعه آموزشی نهال
خاتون شرق - نخستین کافه کارآفرینی نیشابور در مجوعه آموزشی نهال با حضور محمدامین بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

نخستین کافه کارآفرینی نیشابور در مجوعه آموزشی نهال با حضور محمدامین بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
هادی فروغی مدیر موسسه آموزشی نهال در این مراسم گفت: از سال ۱۳۹۳ با همکاری دکتر استیلایی به همراه ۴۰ تن از همکاران خوبمان فعالیت‌مان را آغاز کردیم و در ابتدا تمرکزمان بر روی کودک و نوجوان بود با این هدف که کودکان را در حوزه‌های مهارتی مانند مهارت حل مسئله، خلاقیت، نوآوری و تحلیل داده، تقویت کنیم.
فروغی افزود: در سال ۱۳۹۹ و اوج کرونا ریسک کردیم تا یک ارزش جدید به مجموعه نهال اضافه کنیم و در ابتدای پاییز ۴۰۰ ساختمان نهال با هدف پوشش گروه سنی بزرگسالان‌ و‌ با تمرکز کمک به اکوسیستم کارآفرینی و‌ اشتغال زایی شهرستان افتتاح شد.


و با اشاره به اینکه نهال برگرفته از نوآوری، هدف، انگیزه و لذت بردن از زندگی است گفت: امروز هم کافه کارآفرینی نهال به عنوان عضو و شاخه ای از زیست بوم کارآفرینی نیشابور به این مجموعه اضافه می‌شود، در حقیقت نهال نقش مرکز رشد یا انکوباتورها رو‌ ایفا خواهد کرد تا بتوان به کسب و کارهای نوپا یا کسانی که تصمیم به ایجاد یک کسب و‌کار‌ جدید رو دارند، کمک کنیم تا به مرحله پختگی و رشد برسند.
فضای مطلوب و صمیمی که در نهال ایجاد کردیم سعی داریم فرهنگ و ادبیات کارآفرینی رو در شهرستان و‌کشور گسترش دهیم و با دعوت از مدیران،صاحبان و فعالان حوزه دانشگاه، صنعت، کشاورزی، گردشگری و… دعوت می کنیم تا در‌مورد نقاط قوت ، ضعف و چالش ها و فرصت ها و آسیب های کسب و کار خودشون تبادل نظر کنیم
در حوزه توانمند سازی منابع انسانی و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی برای کسب و‌کارها اقدام می کنیم.

نهال بستری برای اشتراک ایده‌های خلاقانه جوانان نوآور

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در مجموعه خوش فکر نهال شاهد آغاز به کار کافه کارآفرینی هستیم و این کار ارزشمند در نیشابور برای نخستین بار انجام می‌شود.


وی افزود: پیش از این تصور من از کارآفرینان انسان‌های ثروتمندی بود که با ثروتشان مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده و برای عده‌ای اشتغال‌آفرینی می‌کنند اما برخی اوقات حتی یک نوجوان هم با داشتن یک ایده می‌تواند کارآفرین و اشتغال‌زا باشد و نمونه‌های متعدد آن را در پارک علم و فناوری نیشابور شاهد هستیم.
ارکانی گفت: بسیاری از این ایده‌ها و خلاقیت‌ها می‌تواند به صورت تیمی با هم مرتبط بشوند و کافه کارآفرینی نهال بستر مناسبی برای اشتراک ایده‌های خلاقانه جوانان نوآور است تا این ایده‌ها به تکامل برسد و مراحل بازاریابی را با سرعت بیشتری طی کند.
مجتبی نجفی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نیشابور گفت: در مطالعه‌ای که توسط مرکز علمی ریاست جمهوری درباره سیلیکون ولی انجام شد به این مورد اشاره شده که ارزش و جایگاه این منطقه به ارتباطات منطقی است که بین گروه‌ها و تیم‌های مختلف در آنجا ایجاد شده است.
وی گفت: زیست بوم سالم و کامل در حوزه فناوری بزرگ‌ترین ارزش در این حوزه است و یکی از موضوع‌ات در این زمینه ایجاد محیطی مناسب برای برگزاری نشست ها و گفت‌وگوها است و کافه‌ کارآفرینی نهال در نیشابور بستری مناسب برای رشد و تکامل زیست‌بوم فناوری در نیشابور است.

نیشابور پس از مشهد از همه شهرستان‌های استان فضای زیست بوم کارآفرینی بسیار خوب و بهتری برخوردار است

محمدامین بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این‌مراسم گفت: پارسال در حوزه سامانه رصد، نیشابور در رتبه ۲۵بود اما امروز بالای ۹۰درصد تعهدات این شهرستان‌ محقق شده و پارسال بیش از ۱۶ هزار ثبت در سامانه ثبت در استان خراسان انجام و نیشابور با ۱۰۵درصد ثبت شد.
وی گفت: برای امسال تاکنون ۶۵درصد از تعهدات استان محقق شده و نیشابور با ۹۱درصد تحقق در رتبه‌های نخست استان قرار دارد.


وی افزود: بسیاری از بنگاه‌های کارآفرینی به خاطر نداشتن مشاور دچار مشکل بودند از سوی دیگر همه ایده‌های خلاقانه هم فقط از دانشگاه‌ها نمی‌آید و به همین خاطر مراکز مشاوره و در ادامه مراکز شتاب راه‌اندازی شد که نتیجه آن مجموعه کافه‌های کارآفرینی است.
بابائی اظهار کرد: کارآفرین شخصی است خلاق و دارای قدرت پذیرش ریسک و در آینده ما به کارآفرینان سازمانی نیاز داریم تا محیط سازمان‌ها را دچار تغییر و تحول کنند
وی افزود: نیشابور پس از مشهد از همه شهرستان‌های استان فضای زیست بوم کارآفرینی بسیار خوب و بهتری دارد و انتظار داریم سن کارآفرینی در آینده نزدیک در نیشابور کاهش یابد و امیدواریم به زودی با کمک دهیاری‌ها مراکز کارآفرینی در روستاها ایجاد شود تا نیروهای کارخانه‌های تولید واقعی از روستاها به شهر مهاجرت نکنند.
لازم به ذکر است در حاشیه این نشست یکی از کارگاه های کارآفرینی با موضوع سیستم سازی کسب و‌ کار برگزار شد.