این صرفه‌جویی، نشانه‌ی اسراف است!
این صرفه‌جویی، نشانه‌ی اسراف است!
خاتون شرق - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از صرفه‌جویی 400 میلیون ریالی در بازیابی سخت‌افزارهای سیستم‌های فرسوده‌ی الکترونیکی خبر داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون ریالی در بازیابی سخت‌افزارهای سیستم‌های فرسوده‌ی الکترونیکی خبر داد.
دکتر جلالیان گفت: واحد فن آوری اطلاعات معاونت بهداشتی، قطعات سخت‌افزاری کارکرده را از سیستم‌هایی که فرسوده بوده و برای مزایده گذاشته شده بودند برداشته و بازیابی کرده است.
مسؤول واحد فن‌آوری اطلاعات این معاونت نیز در تشریح این خبر، عناوین این قطعات را فهرست کرده و قیمت آنها را ۴۰۰ میلیون ریال برآورد کرده است.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، این اقدام خود را یک صرفه‌جویی مالی عنوان کرده و آن را واجد ارزش خبری دانسته و برای خبرگزاری وزارت بهداشت و رسانه‌ها ارسال کرده بود.
گزارشگران خاتون شرق، این خبر را بررسی و تحلیل کردند و آن را یک بزرگ‌نمایی غیر واقعی و تف سربالایی به صورت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ارزیابی نمودند.
در توضیح این مطلب باید گفت که اگر این سخت‌افزارها، قابل بازیابی بوده، چرا سیستم‌های حاوی آنها فرسوده قلمداد گردیده و از رده خارج شده بوده‌اند در حالی که کامپیوترهای اداری، عموما کار گرافیکی سنگین ندارند و بیشتر به کار تایب و ویرایش و پرینت، درست کردن پاورپوینت در برنامه‌های آفیس، گزارش‌گیری و بازبینی اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی، کار با اتوماسیون دولت و کارهای سطح پایین رایانه‌ای مشغول هستند که نیازی به سخت‌افزار قدرتمند ندارد.
اگر این سیستم‌ها هنوز کارآیی داشته و سخت‌افزارهای موجود قابل استفاده بوده‌اند باید کارکنان و مدیرانی که سیستم‌های خود را خارج از رده مصرف ارزیابی کرده و برای مزایده به انبار سازمان فرستاده بودند مورد مؤاخذه و بازخواست قرار گیرند که چرا با اموال دولت، این گونه برخوردی داشته‌اند و نیز حراست و بازرسی سازمان باید از این افراد و مدیران، در خصوص این عملکرد غیر مسؤولانه، سؤال کنند.
موضوع دیگر اینکه آیا قرار است کارهای روزمره‌ی اداری و وظایف ذاتی واحدهای ستادی هم جزو اخبار دارای ارزش و ارسال به رسانه‌ها قلمداد شود و آیا قرار است معاون بهداشتی مثلا از عملکرد واحد آبدارخانه یا کارگزینی هم خبر تولید کند؟ چون معاونت بهداشتی دانشگاه، حسب فلسفه‌ی وجودی خود، به کار بهداشت مردم می‌پردازند و مسائل فنی، اداری و حاشیه‌ای اداره‌ی خود را به نهادهای اداری و درون سازمانی می‌سپارند. مگر اینکه در نظر بگیریم، آمار تولید خبر و ارسال آن به خبرگزاری وزارت بهداشت، به هر قیمتی شده، یک امتیاز اداری محسوب می‌شود و به این جهت، این اطلاعات غیر مرتبط با وظایف ذاتی معاونت بهداشتی و احیانا ساخته و پرداخته‌ی واحدهای اجرایی سازمان، به عنوان خبر به رسانه‌ها ارسال گردیده است.
اگر حتی از این موضوع بگذریم که اکنون سال‌ها از زمانی که در رسانه‌ها محاسبات با ریال مطرح می‌شد می‌گذرد و اگر مسؤولی بخواهد از بیان ارزش ریالی فعالیت‌های خود، خدمت خود را بزرگ‌نمایی کند کار وی جدأ مورد سؤال است، باز هم این موضوع مطرح است که قطعات سخت‌افزاری که در فهرست واحد فن‌آوری اطلاعات آمده، اگر چه بدون برند و مدل و رده‌بندی و سال ساخت، عنوان شده، با وجود این، قیمت‌های بالاتری در بازار دارند و مبادا در این قیمت‌گذاری‌ها، نیات دیگری مطرح باشد.
و آخرین نکته اینکه، آقای جلالیان و سایر دوستان دانشگاه بدانند که گزارش‌ها و اخباری که تولید و برای رسانه‌ها ارسال می‌شوند باید جزئیات خبری دقیق داشته باشند و این طور نباشد که وقتی صحبت از جمع‌آوری ۸ تن مواد غذایی فاسد می‌شود بعدا در جستجوی جزئیات خبر معلوم شود که این کشفیات مربوط به یک سال گذشته بوده و از سویی در حساب و کتاب این ارقام نیز دقت کافی نشده است.
و یا در خبری دیگر که معاونت غذا و دارو که اعلام می‌کند ۲ میلیارد تومان داروی تاریخ گذشته، تقلبی، فاسد یا غیر قابل مصرف از مراکز دارویی و داروخانه‌ها جمع‌آوری شده، وقتی برای زمان آن بررسی دقیق‌تری از سوی خبرنگار می‌شود معلوم ‌گردد که این داستان مربوط به مثلا دو سال، سه سال یا حتی بیشتر است و با تردستی اداری، تاریخ آن اعلام نشده تا بزرگ‌نمایی شود.