بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان تراکنش در قالب طرح فجرانه در نیشابور انجام شد
بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان تراکنش در قالب طرح فجرانه در نیشابور انجام شد
خاتون شرق - جشن باشکوه گرامیداشت روز جهانی کارگر در اردوگاه بین‌المللی باغرود با حضور بیش از یک هزار نفر از کارگران نیشابور بزرگ برگزار شد.

جشن باشکوه گرامیداشت روز جهانی کارگر در اردوگاه بین‌المللی باغرود با حضور بیش از یک هزار نفر از کارگران نیشابور بزرگ برگزار شد.
مجتبی نجفی معاون مدیرکل و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نیشابور در این مراسم گفت: امسال برای نخستین بار جشن گرامیداشت روز کارگر با حضور بالغ بر یک‌هزار نفر از کارگران نمونه نیشابور بزرگ شامل شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در اردوگاه بین‌المللی باغرود برگزار شد و این اتفاق بزرگی است که موجب ایجاد رقابت بین کارگران و واحدهای تولید و صنعتی و ارتقای سطح کیفیت محیط کار و تولیدات نهایی می‌شود و امیدواریم هرسال در چنین شبی این برنامه را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم اتفاق بزرگی در حوزه امنیت غذایی افتاد و طرح فجرانه ابلاغ شد و طی سه ماه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان تراکنش در قالب طرح فجرانه و کالابرگ در فروشگاه‌های نیشابور بزرگ داشته‌ایم که تاثیر اقتصادی بزرگی داشته است و علاوه بر این حدود ۹۰۰خانوار در ۶هزار و ۳۰۰نوبت تحت پوشش طرح یسنا قرار گرفتند و در این طرح کودکان کم‌وزن تحت پوشش غذایی قرار می‌گیرند و به ازای هر کودک مبلغ ۶۰۰هزار تومان و یک میلیون تومان تعلق گرفت.
وی گفت: پارسال حدود یک‌هزار و ۴۰۰ پرونده شکایت داشته‌ایم که از این تعداد ۳۰۳ مورد با سازش حل‌وفصل شد و طی این‌ مدت ۶۴۵مورد بازرسی ایمنی، ۵۶۷مورد بازرسی موردی و ۱۱۰کمیته در داخل کارگاه‌ها برای ارتقای سطح ایمنی محیط کارگاه‌ها مستقر شده و طی این مدت هفت مورد فوتی و ۵۳مورد حوادث کارگری اتفاق افتاده است.
نجفی در پایان گفت: امیدواریم هرسال با کمک انجمن صنایع شهرستان این برنامه تداوم داشته باشد.
محمدامین بابایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: مطالبه مقام معظم رهبری تحقق شعار سال بود که جز با همت جامعه کارگری اتفاق نخواهد افتاد و تاکید کردند اگر در دهه۶۰ درگیر جنگ تحمیلی بودیم امروز درگیر جنگ اقتصادی و تحریم‌ها هستیم.
وی اظهار کرد: با همه این مشکلات حتی در شرایط شیوع کرونا یک روز تولید قطع نشد و همواره مظلوم ترین قشر کارگران بودند که برخی از آنان جانشان را هم از دست دادند اما از آنان یاد نشد و لازم یاد این شهدای تولید گرامی بداریم.
وی گفت: همه دستگاه های اجرایی در حوزه اشتغال باید به تحقق شعار سال توجه داشته باشند و در این حوزه امنیت شغلی کارگران و موضوع قراردادهای موقت باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه با سکوت تشکلات کارگری این طرح برگشت خورد و امیدواریم در دولت دوازدهم این اتفاق بیفتد.


وی افزود: مسئله بعدی مسکن و بیمه کارگران است که وزیر محترم هم دستور ایجاد قرارگاه مسکن کارگری را دادند و در حال طراحی مدل جدیدی در این بخش با استفاده از ظرفیت ماده ۱۴۹ قانون کار هستیم و موضوع بعدی استعدادیابی شغلی با استفاده از تجربه دفاتر کاریابی با رویکرد متناسب‌سازی ویژگی فردی اشخاص با مشاغل است که در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم هزینه درمان برای کودکان زیر هفت سال رایگان اعلام شد گفت: برای کنترل تورم طرح کالابرگ الکترونیک اجرایی شده و ۱۱قلم کالا را در سبد حمایتی قرار داد و طی سه مرحله در قالب طرح فجرانه اجرایی شد و در هر سه مرحله استان خراسان رضوی رتبه نخست را در کشور به دست آورده و تاکنون حدود ۲‌ونیم همت در این بخش خرید شده است.
وی اظهار کرد: موضوع بعدی امنیت غذایی کودکان بود که سهم استان از ۱۵۳هزار کودک شناسایی شده ۲۷هزار کودک بود و شامل کودکان زیر پنج سال و دچار سوءتغذیه بود که توسط شبکه بهداشت شناسایی شده و ۱۱قلم کالا نیز به ۱۶قلم افزایش یافت و طرح یسنا نیز برای مادران شیرده که در دهک یک تا سه قرار دارند اجرایی و نفری ۶۰۰هزارتومان به حساب این‌ مادران واریز شد و طی این مدت عملکرد اشتغال استان خراسان رضوی ۱۱۸درصد محقق شد و نرخ بیکاری نیز کاهش یافته و به ۶ممیز ۲دهم‌رسیده است.
مهدی دونده معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این مراسم گفت: کارگران نقش‌آفرینان اصلی تولید در کشور هستند هر کشوری که تولید اثرگذار داشته باشد می‌تواند در سطح بین‌الملل نقش‌آفرین باشد.
بیش از ۲دهه است که تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم و اگر تولید را افزایش بدهیم بازدارندگی ایجاد می‌شود و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و اولویت دولت سیزدهم هم در حوزه کار و کارگری ایجاد اشتغال است و طی این مدت بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار شغل ایجاد کرده است.
در حوزه تغذیه مناسب نیز کالا برگ الکترونیک ایجاد شد و تعداد زیادی از واحدهای راکد و نیمه‌فعال به حالت فعال درآمد و تبدیل قرارداد موقت کارگران به دائم در دستور کار قرار گرفت و طی این مدت ۲۳۴قلم داروی جدید برای خانواده کارگران اختصاص پیدا کرده است.
در نیشابور بزرگ ۷۰هزار کارگر وجود دارد و نیشابور بزرگ دومین قطب صنعتی پس از مشهد در استان است و این به خاطر زحمات شما است و پس از ارتقای زبرخان در شهرستان نیشابور باید شهرک نوپای عطار مورد توجه قرار بگیرد.