برداشت زعفران در نیشابور ۶۰درصد کاهش یافت
برداشت زعفران در نیشابور ۶۰درصد کاهش یافت
خاتون شرق - مدير جهادکشاورزی نیشابور از کاهش 60درصدی برداشت زعفران در نیشابور خبرداد.

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی با اعلام آغاز برداشت گلهای فیروزه ای وارزشمند زعفران در این شهرستان گفت: سطح زیرکشت گیاه ارزشمند زعفران در شهرستان نیشابور ۴هزارو ۸۲هکتار می باشد وغالبا در مناطق مرکزی، میان جلگه کشت می گردد و با اشتغال مستقیم وغیرمستقیم بیش از ۱۶ هزار نفر روز ، میزان درآمد ناخالص کشاورزان شاغل در این بخش، مبلغی بالغ بر ۷هزارو ۱۴۰میلیون ریال می باشد.
وی افزود :با وجود تغییرات اقلیمی و همچنیین کاهش شدید بارندگی می توان با انجام توصیه های فنی جهت تغذیه، آبیاری به موقع وکافی وهمچنین برداشت وفرآوری اصولی وبهداشتی محصول، در بالا بردن کیفیت محصول تولیدی تاثیر بسزایی داشت .
مبارکی یادآور شد: درسال زراعی جاری، باتوجه به شرایط اقلیمی خاص به طور متوسط ازهرهکتار ۳-۲کیلوگرم زعفران برداشت پیش بینی می شود وسهم شهرستان از تولید امسال حدود ۱۱ تن زعفران خشک می باشد.
مدیر جهادکشاورزی نیشابور افزود: گل های زیبا و فیروزه فام زعفران، با توجه به ویژگی های خاص , نیاز آبی کمتر, درآمد بیشتر و کمترین مدیریت داشت, پهنه اراضی نیشابور را نیز دربرگرفته و در این شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه گردیده است.
مبارکی در رابطه با کاهش شدید محصول زعفران در سال جاری گفت: زعفران گیاهی است با نیاز آبی کم و به شدت تحت تاثیر دما و رطوبت می باشد. سه عامل اصلی یعنی سرمای کم سابقه دی ماه سال گذشته که در بعضی از مناطق تا منفی ۲۹ درجه سانتی گراد رسید باعث شد سطح سبز گیاه آسیب ببیند و از طرفی به دلیل یخ زدن خاک فعالیت ریشه ها تا اواسط بهمن ماه متوقف شد و نهایتا پیاز های دختری در مزارع کوچک شد.
وی در ادامه دلایل این کاهش بیان داشت: کاهش شدید بارندگی در اسفند و فروردین ماه و همچنین بالا بودن دمای تابستان و القاء و تشکیل جوانه های گل رو در پیازها مختل شد و در نهایت بالا بودن دما در مهر ماه که برای گل دهی زعفران باید دما کاهش یابد تا خروج گل ها از خاک انجام شود تامین نگردید و تمامی این عوامل به دلیل تغییر اقلیم باعث شد که با توجه به بازدید های میدانی برآورد شود که امسال حداقل ۶۰ درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
کمال وحیدی نیا کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی نیشابور عوامل افزایش عملکرد این گیاه را وزن پیاز بالای هشت گرم ،عمق کاشت ۲۰-۲۵سانتی متر، شیب ۲درصد زمین در زمان آبیاری، تغذیه مناسب وچهار نوبت آبیاری در زمان داشت دانست .
لازم به توضیح است که امسال برداشت زعفران از اوایل آبان آغاز گردیده و تا آذرماه ادامه داشت.