شهرداری صندلی‌نشین اضافه دارد
شهرداری صندلی‌نشین اضافه دارد
خاتون‌شرق - صادقی عضو شورای شهر نیشابور گفت: از آقای شهردار می‌خواهم حداقل ۲نفر نیروی دیگر برای مدیریت و نظارت بر پیمانکار خدمات شهری اضافه کند زیرا قرارداد خدمات شهری هم از لحاظ مبلغ و هم وسعت منطقه و بهره‌مندی شهروندان مهم‌ترین قرارداد شهرداری است که در سال حدود یکصد میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌شود.

سعید صفارائی – پنجاه‌وپنجمین‌ جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور با ۱۴ دستور کار در غیاب ۲عضو شورای شهر سیدمومن حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، جوانان و امور بانوان شورای شهر نیشابور و احسان مرآتی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

مدیریت چهارمیلیون متر مربع فقط با ۲نفر

در ابتدای جلسه محمدکاظم صادقی رئیس کمیسیون اداری، مالی، برنامه و بودجه شورای شهر نیشابور گفت: متاسفانه به علت عدم نظارت دقیق بر پیمان‌ها مانند قرارداد نگهداری فضای سبز منطقه گردشگری نیشابور تعداد زیادی از درختان چنار در این منطقه پس از زیرگذر خیام و همچنین درختان کاج بلوار جمهوری اسلامی در حال خشک شدن هستند و یک ماه قبل این‌ موضوع را به آقای رضایی و خفاجه تذکر دادم و خواهش کردم راهکاری پیدا کنند و اگر درختانی با این قدمت و تناوری اگر دچار تنش شده و خشک بشوند جبران ناپذیر است و علاوه بر این درختان بلوار پژوهش، جاده باغرود و بلوار شهید بهشتی هم با این‌ ‌مشکل روبرو هستند و از آقای شهردار می‌خواهم مشکل کمبود ماشین‌آلات حمل آب و تکمیل شبکه آبیاری تحت فشار و کمبود نیروی کار سازمان فضایی سبز را مورد توجه قرار بدهند تا این مشکلات حل شود.
وی افزود: وقتی می‌بینیم تماس‌هایی که می‌گیریم به نتیجه نمی‌رسد مجبوریم در صحن علنی شورای  شهر مطرح کنیم تا شاید گوش شنوایی پیدا شود.
وی گفت: مورد بعدی درباره جلسه‌ای است که با آقای گلستانی معاونت خدمات شهری برای بررسی صورت وضعیت‌ها داشتیم و متاسفانه مشکلات زیادی در این صورت وضعیت‌ها وجود  داشت و ایراد عمده این بود که کل مجموعه منطقه ۲ و ۲ناحیه شهرداری که حدود چهارمیلیون و ۶۰۰هزار مترمربع مساحت دارد فقط توسط ۲نفر اداره می‌شود و خودشان هم اذعان دارند که مدیریت با این تعداد نیرو خارج از توانشان است.

وی گفت: از آقای شهردار می‌خواهم حداقل ۲نفر نیروی دیگر برای مدیریت و نظارت بر پیمانکار خدمات شهری اضافه کند زیرا قرارداد خدمات شهری هم از لحاظ مبلغ و هم وسعت منطقه و بهره‌مندی شهروندان مهم‌ترین قرارداد شهرداری است که در سال حدود یکصد میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌شود.
داود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور گفت: تدکرهای آقای صادقی مد نظر ما نیز است و من هم پیگیر موضوع آبیاری فضای سبز با توجه به کمبود نزولات جوی و منابع آبی هستم و امسال سال سختی است و همچنین درباره قرارداد خدمات شهری هم تذکرات لازم داده شده تا آقای شهردار این موارد را به طور جدی مورد توجه قرار بدهند.
حبیب‌اله بتویی رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر شهر نیشابور گفت: همه جا عنوان کرده‌ایم که شهرداری نیروی اضافه دارد در حالی که شهرداری صندلی‌نشین اضافه دارد اما نیروی خدماتی و فضای سبز کم دارد.
وی افزود: در جلسات گذشته وقتی می‌خواستیم قسمتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم دیدیم که اگر ۳۵نفر نیرو برای فضای سبز بگیریم هنوز به نصف میزان استاندار می‌رسیم و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تامین‌ نیرو برای فضای سبز اقدام‌ شود وگرنه با این‌ وضعیت‌ خدمات شهری و فضای سبز با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.
وی گفت: تعدادی از نیروهای منطقه یک بازنشسته شده‌اند و در منطقه ۲هم که به پیمانکار سپرده شده همین مشکل را داریم و آن دسته از نیروهای شهرداری که باید در پست خودشان باشند در اداره‌های دیگر مشغول به خدمت شده‌اند و امروز نیروی شهرداری به عنوان راننده در اداره دیگری مشغول به کار شده و در داخل شهرداری هم تعدادی از نیروهای خدمات در پست‌های دیگری قرار گرفته‌اند و نیر هایی که برابر دفترچه قرار شده در بخش خدمات شهری به کار گرفته شوند به جایگاه خودشان برگردند و این‌مشگل مدیریتی است.
صادقی در ادامه گفت: توجه داشته باشید مواردی را که تذکر دادم ارتباطی با نیروهای امانی شهرداری ندارد و منطقه گردشگری و حوزه خدمات شهرک‌ها در دست پیمانکار است.
وی افزود: در شورای پنجم تکلیف شد هر نیروی که از حوزه خدمات و فضای سبز رفته و صندلی‌نشین شده برگردد اما این اتفاق نیفتاد و بحث امروز ما موضوع نظارت است و در حال حاضر بیش از دهها کیلومتر لوله برای جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب زیر زمین مانده که با هزینه اندکی می توان به شبکه متصل کرد و آبیاری تانکری و شلنگی را حذف کنیم اما هنوز انجام‌ نشده است و هدف ما از تذکر این است که آقایان به خودشان بیایند و مشکلات را حل کنند.
احمد همت‌آبادی(مهندس) رئیس کمیسیون اقتصاد شهری و سرمایه‌گذاری گفت: این روزها که با گرمی هوا مواجه هستیم لازم است تذکری به دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور بدهم، فضای سبز پردیس این دانشگاه که به همت شهرداری در سال‌های قبل احداث شده به علت آبیاری نشدن در حال خشک شدن است و خواهش می‌کنیم برای تامین آب و نگهداری فضای سبز این دانشگاه اقدام‌ کنند.
وی افزود: در برخی از احداث‌ها و بازپیرایی‌ها خود شهرداری به فضای سبز ضربه می‌زند که بارها تذکر داده شد و نمونه‌اش در بلوار شهید بهشتی است که برای اصلاح چمن با بیل مکانیکی وسط بلوار  را خاک‌برداری کرده‌اند و ریشه حدود ۲۰  اصله هز درختان کهنسال قطع شده است.
وی اظهار کرد: در کمیسیون ماده هفت عوارض قطع درختان به تصویب رسید و پارسال از این محل حدود یک‌ونیم میلیارد تومان و از ابتدای امسال بالغ بر ۴۰۰میلیون تومان از افرادی که درختان را بدون اجازه
قطع کرده‌اند در قالب جریمه دریافت شده و در این‌مصوبه صراحتا قید شده همه مبالغ دریافتی از کمیسیون ماده هفت به یک حساب مشخص و مجزا واریز و با دستور شورا برای تکمیل سیستم‌های آبیاری فضای سبز هزینه شود اما با وجود اینکه چند بار تذکر داده شد این‌ مبالغ به حساب ستاد واریز شده و برای هزینه‌های جاری هزینه می‌شود.
کمیلی‌پور گفت: برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز احداث تصفیه‌ خانه‌های محلی در دستور کار قرار دارد و در این رابطه تاکنون سه جلسه برگزار شده و جانمایی یک تصفیه خانه پیش از این در پارک ارغوان انجام شده است و قرار است دوباره بررسی شود و بخشی از سازه‌های تصفیه‌خانه در محل ساختمان کشتارگاه قبلی اجرا شده و نیاز به تاسیسات دارد و با راه اندازی آن در ۲بخش شمالی و جنوبی شهر تصفیه پساب و تامین آب برای فضای سبز حداکثر تا سال آینده اجرایی می‌شود.
احمد همت‌آبادی(شورا) رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر گفت: در دوره پنجم من خودم به این شرکت‌هایی که در حال حاضر مشغول به کار هستند رای ندادم و معتقدم این حوزه‌های تخصصی شهرداری است و خود شهرداری باید آن را انجام بدهد.
وی افزود: وقتی بخشی را مانتد فضای سبز یا جمع‌آوری زباله به شرکتی برون‌سپاری می‌کنیم خود همان شرکت باید نیروهایش را تامین کند و مورد دیگر اینکه هر نیرویی پستی در شهرداری داشته و از آن پست برداشته شده اکنون ببینید کجاست و بهره‌برداری کامل از نیروهای شهرداری نمی‌شود و نیروهای صندلی‌نشین اداری درشهرداری بسیار زیاد شده است در حالی که این‌نیروهای می‌توانند حداقل بر انجام وظیفه نیروهای کارگری نظارت کنند و در حال حاضر نیروهایی داریم که از این شرکت‌ها تبعیت نمی‌کنند روزی خودشان را زیر نظر شهرداری می‌دانند و این اشکال‌ها باید برطرف شود.
نخستین دستور کار این‌جلسه به موضوع اعزام تعدادی از پرسنل شهرداری و سازمان‌های تابعه به مرقد امام خمینی(ره) اختصاص یافت.
صادقی در این‌ خصوص گفت: تعدادی از پرسنل شهرداری و سازمان‌های تابعه به همراه خانواده برای مراسم سال‌روز ارتحال امام (ره) با هماهنگی ناحیه مقاومت بسیج به مرقد ایشان رفتند و براساس این لایحه به شهرداری نیشابور اجازه داده می‌شود با اعزام ۸۰نفر پرسنل شهرداری به همراه خانواده به این مراسم موافقت کند و شهرداری بابت هرنفر مبلغ ۱۲میلیون ریال به حساب ناحیه مقاومت بسیج واریز کند.
این‌ ‌لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.


دومین دستور کار این‌جلسه درباره مجوز کمک به انجمن حمایت از زندانیان بود.
صادقی گفت: برای حمایت از جشن گلریزان برای زندانیان غیرعمد و محکومان مالی مبلغ ۱۵میلیون تومان در فروردین ماه مصوب شد.
این‌ ‌لایحه به اتفاق آرا به تصویب رسید.
در سومین دستور کار به صدور مجوز خرید سنگ‌های پایه تندیس حکیم عمرخیام نیشابوری پرداخته شد.
سعید نیرآبادی نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، جوانان و امور بانوان گفت: در این لایحه آمده تندیس حکیم عمر خیام نیشابوری توسط پروفسور فخیمی ساخته و در محل جدید آن واقع در محوطه افلاک‌نما نصب شده است و سنگ‌های پایه آن هم آماده و توسط آقای قدمیاری کارشناس هنری سازمان بازدید و تایید شده است و بدین‌وسیله لایحه خرید سنگ‌های پایه این تندیس به مبلغ یکصدمیلیون تومان تقدیم‌ می‌شود.
وی افزود: زمانی که پروفسور فخیمی این‌تندیس را ساختند سنگ‌های پایه آن هم آماده بود اما بنا به دلایلی این‌سنگ‌ها به نیشابور نیامد و این مجسمه هم در مکان جدید جانمایی شد و آقای قدمیاری هم از سنگ‌های پایه بازدید کردند و مبلغ آن‌ منطقی به نظر می‌رسد.
بتویی گفت: هزینه این‌ تندیس توسط شهرداری تهران پرداخت و به نیشابور هدیه شده است و الان هم‌که آقای قدمیاری برای کارشناسی به تهران رفته‌اند کارشناس سنگ که نیستند و برای ۱۰متر سنگ‌ یکصد میلیون تومان منطقی به نظر نمی‌رسد اما اگر موضوع کمک به هنرمندان است‌ می‌توان مبلغی در نظر گرفت و آقای قدمیاری کارشناس هنری هستند و کارشناس عمرانی نیستند و من برای این‌ مورد بیشتر از ۳۵ تا ۴۰میلیون بیشتر ارزش‌گذاری نمی‌کنم و تقاضا می‌کنم توسط کارشناسان عمرانی بررسی شود و مابقی بهدعنوان هدیه پرداخت شود.
کیلی‌پور گفت: از آقای پروفسور فخیمی که این‌تندیس را به نیشابور هدیه کردند و از آقای چوپانکاره که برای انتقال این مجسمه به صورت رایگان همکاری کردند تشکر می‌کنم.
وی افزود: در همان زمان ساخت این مجسمه پروفسور فخیمی گفته بود سنگ‌هایی مخصوص این تندیس طراحی و ساخته شده و با سنگ‌های ساختمانی معمولی متفاوت است و در همان زمان رقم‌های بالاتری می‌گفتند که ما منصرف شدیم اما بعدا این رقم را متعادل کردند.
بتویی گفت: از این سنگ فراوان در نیشابور وجود دارد و منحصر به فرد نیست البته اصل تندیس منحصر به فرد است و در آن زمان آقای قالیباف می‌خواست رئیس‌جمهور بشود و به هر شهری چیزی هدیه می‌داد و این‌ هم نصیب نیشابور شد و پول آن توسط شهرداری تهران به ایشان پرداخت شده است.
صادقی گفت: پروفسور فخیمی جزو نوادر ایران هستند و انصافا شهرداری نیشابور هم در انتقال این مجسمه بدعهدی کرد و تای این‌ مجسمه [مجسمه مشابه دوم] در یکی از دانشگاه‌‌های آمریکا نصب شده است اما این مجسمه با وضع بسیار نامناسبی به نیشابور آورده شد و ابتدا قرار بود این‌ مجسمه مطابق طرحی که تهیه شده بود در یک تالار از پیش تهیه شده نصب شود اما این طور نشد و ایشان هم برای تهیه این سنگ‌ها هزینه پرداخت کرده و ما هم به ایشان قول داده‌ایم و قرار شده برای خرید و طراحی و حمل و نصب این‌سنگ‌ها تا سقف یکصد میلیون تومان پرداخت شود.
همت‌آبادی(شورا) گفت: در آن زمان آقای قالیباف به خاطر اینکه خودش را نیشابوری می‌داند این‌ مجسمه را به صورت رایگان به نیشابور اهدا کرد اما به خاطر عوض شدن جای نصب این تغییرات اتفاق افتاد و در جایی نصب شد که تا الان‌ چندین بار شیشه‌اش را شکسته‌اند.
در نهایت پس از تبادل نظر اعضای شورا قرار شد هزینه خرید و حمل این سنگ‌ها محاسبه شود و نصب آن را شهرداری انجام دهد و این پیشنهاد به اتفاق آرا مصوب شد.

چهارمین دستور کار به لایحه کمک برای چاپ پوستر تبلیغاتی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان اختصاص یافت.
حجت نیرآبادی در این خصوص اظهار کرد: لایحه برای چاپ پوستر ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات به صورت یک رو به تعداد ۵۰۰عدد و پوستر ۲رو به تعداد یک‌هزار عدد به مبلغ ۱۵۰میلیون ریال وصول شده است.
بتویی گفت: این ستاد هرسال در این خصوص بنرها و پرچم‌هایی را با هزینه زیاد چاپ و پخش می‌کند که پس از مدتی هم پاره و بدون استفاده می‌شود و در حال حاضر با وجود نشریات و رسانه‌ها و ظرفیت فضای مجازی باید به این سمت حرکت کنیم و همین‌ مبلغ را از این طریق هزینه کنیم.
صادقی گفت: من هم با اصل موضوع مخالف هستم و ستاد عتبات عالیات یک ستاد مردمی است و قرار نیست اینها را از محل کمک‌های دولتی تامین کنیم و پیشنهاد می‌کنم تعداد ببیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر در اختیارشان گذاشته شود و این‌پول هزینه نشود‌ و یکی از مواردی که سازمان بازرسی به آقای سیدعباس حسینی شهردار اسبق نیشابور ایراد وارد کرد و موجب خلع ایشان از پست مدیریتی و انفصال از خدمت شد همین‌ محلی بود که در اختیار ستاد عتبات عالیات گذاشته بود و نگاه سازمان‌های نظارتی این طور شد‌
کمیلی‌پور گفت: من هم با واگذاری بیلبورد موافق هستم.
سیدرضا کراری رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، شهرسازی و بازآفرینی شهری گفت: در رابطه با اتفاقی که برای آقای سیدعباس حسینی افتاد اگر این‌ موضوع را مصوب کنیم و با تایید هیات انطباق هم برسد مشکلی پیش نخواهد آمد و نکته دیگر اینکه انتطار داریم جواب رئیس کمیسیون مربوط را هم بشنویم.
لازم به ذکر است به خاطر حضور نداشتن سیدمومن حسینی در این جلسه پاسخی هم به این‌موارد داده نشد.
این‌ لایحه رای نیاورد به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد.
پنجمین دستور مربوط به طرح پیشنهادی راه‌اندازی رادیوی محلی نیشابور بود.
ششمین دستور کار این‌ جلسه به لایحه اعمال تعرفه عوارض صدور پروانه‌ ساختمانی برابر تعرفه اعمالی در سال ۱۴۰۱ برای افراد تایید شده توسط شورای پیشگیری از وقوع جرم اختصاص یافت.
کراری ار این‌خصوص گفت: در خرداد ماه ۱۴۰۲ اعلام شد طبق مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان باید پرونده های مربوطه به مرور توسط کمیته‌های مشخص شده در مناطق و ستاد بررسی و جهت اخذ مجوز به شورای مزبور ارسال شود و با توجه به طولانی بودن روند اخذ تاییده از نظام مهندسی و تامین اجتماعی این‌ موضوع زمان‌بر است همچنین با توجه به دفترچه جدید سال ۱۴۰۲ برای عوارض صدور پروانه‌ امکان محاسبه حقوق مربوطه با ضوابط ۱۴۰۱ وجود ندارد بنابراین برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندانی که شامل این مورد می‌شوند صدور مجوز محاسبه عوارض صدور پروانه‌ براساس ضوابط قبل از ۲۸مرداد ۱۴۰۱ مورد استدعاست.
وی گفت: در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ نامه‌ای از سوی کمیسیون تلفیق به شهرداری ابلاغ شد و قرار شد آن دسته از متقاضیان صدور مجوز که اسامی آنان در لیست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قرار آورد در صورتی مشمول محاسبه عوارض ساختمانی براساس ضوابط ۱۴۰۱ می‌شوند که هزینه های صدور پروانه‌ ساختمانی را حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ تعیین تکلیف کنند و در غیر این صورت عوارض به نرخ روز محاسبه می‌شود.
بتویی گفت: از یک‌هزار و ۸۰ تقاضا برای صدور مجوز فقط ۳۳۰مورد مراجعه شده و بقیه به شهرداری مراجعه نکرده‌اند و این‌مصوبه هم برای همین ۳۰۰نفر است.
کراری گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این خصوص موضوع تامین اجتماعی بود و از اسفند ماه امسال نحوه محاسبه تامین اجتماعی تغییر کرد و به جای محاسبه پنج‌درصد عوارض از قرار متری ۲۱۷هزار تومان شد و هزینه تامین اجتماعی پروانه‌های ساختمانی ۱۰ تا ۲۰برابر افزایش یافت و پول پروانه‌ای که ۲۰میلیون تومان بود به ۵۰۰میلیون تومان رسید و از اسفند ماه امسال تاکنون حدود ۹۵درصد پروانه‌ها صادر نشده است.
این‌مصوبه با اتفاق آرا مصوب شد.
در هفتمین لایحه پنجاه‌وپنجمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور به مجوز خرید مصالح شکسته کوهی با توجه به انحصاری بودن مصالح معدنی برکشاهی در شهرستان نیشابور پرداخته شد.
کراری گفت: با توجه به ضرورت اجرای آسفالت معابر اصلی شهری و بهسازی معابر سطح شهر شهرداری در نظر دارد برای تهیه مصالح سنگی آسفالت از معدن برکشاهی اقدام‌ کند و با توجه به‌ اخذ کتبی استعلام سازمان عمران و پاسخ آن مبنی بر وجود تنها معدن کوهی دارای واحد دانه‌بندی آهکی در نیشابور برای خرید مصالح مورد اشاره تا سقف میران مصرفی در آسفالت تولید مصوب درخواست شده است.
این لایحه با اکثریت آرا مصوب شد.
هشتمین لایحه به موضوع صورتجلسه فی‌مابین شهرداری و آقایان امید و نوید و خانم ساناز مقامی اختصاص یافت.
نهمین دستور کار این‌ جلسه مربوط به توافق‌نامه فی‌مابین سازمان آرامستان‌های شهرداری و وارث مرحوم محمدرضا صفایی بود.
احمد همت‌آبادی(شورا) گفت: سازمان آرامستان‌ها برای تملک‌۲قطعه از اراضی فتح‌آباد پلاک ۱۶۶ اصلی بخشی با وارث مرحوم صفایی توافق کرد.
وی افزود قطعه اول به مساحت سه هزار مترمربع به مبلغ هشت میلیارد ریال و قطعه دوم به مساحت یک‌هزار و ۷۳مترمربع و مبلغ ۲میلیارد ریال است.
این لایحه به اتفاق آرا مصوب شد.
دهمین و یازدهمین دستور کار به موضوع توافق‌نامه شهرداری فی‌مابین شهرداری و آقای محمد بهادری‌پور و همچنین صفرعلی رشیدآبادی پرداخته شد.
همت‌آبادی(شورا) در این خصوص گفت: در اجرای طرح مصوب جامع تفصیلی شهر نیشابور برای توسعه خیابان ۱۲متری حدفاصل خیابان سیدجمال اسدآبادی جنوبی و خیابان گلشن مساحت عرصه این ملک که مالک آن محمد بهادری‌پور می‌باشد ۸۷مترمربع در مسیر قرار دارد و مساحت باقی‌مانده ملک ۳۸مترمربع با کاربری مسکونی است و با توجه به اینکه قسمتی اعظم این‌ملک در محدوده مسیر تعریض خیابان قرار دارد طلبکاری مالک براساس کارشناسی انجام شده ۲۱میلیارد ریال تعیین شده تا پس از  انتقال سند کل پلاک به شهرداری مبلغ ۱۵میلیارد ریال پرداخت و مابقی پس از تحویل ملک پرداخت شود.
این‌لایحه به اتفاق آرا مصوب شد.
درخصوص توافق‌نامه شهرداری و آقای رشیدآبادی هم به اتفاق آرا مصوب شد.
در دوازدهمین دستور کار به نامه فرمانداری در خصوص مصوبه طرح پیشنهادی ایجاد مدارس سبز مطرح شد.
سیزدهمین دستور کار به اسناد مناقصه عکس‌برداری هوایی محدوده و حریم شهر نیشابور توسط پهپاد پرداخته شد.
این لایحه که در جلسه قبلی شورای شهر مطرح و برای اصلح به کمیسیون‌ مربوطه برگشت داده شده بود به اتفاق آرا تصویب شد.

(مشروح این‌ خبر را در گزارش قبلی جلسه شورای شهر در خاتون‌شرق ملاحظه بفرمائید)

چهاردهمین و آخرین دستور کار این‌ جلسه به ارزش معاملاتی تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداری‌ها اختصاص یافت.
کراری در این‌ خصوص گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با تورم ۸۰درصدی در قیمت املاک‌ ‌مواجه بوده‌ایم و ارزش معاملاتی موجود از لحاظ بازدارندگی تاثیر لازم را ندارد و شهرداری تقاضای افزایش ۳۰درصدی نسبت به پارسال را در این بخش دارد.
این‌ لایحه نیز به اتفاق آرا به تصویب رسید.