طرح تحقیق و تفحص از شهرداری روی میز شورای شهر
طرح تحقیق و تفحص از شهرداری روی میز شورای شهر
خاتون شرق - پنجاه‌وششمین‌ جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور با ۱۴ دستور کار در حالی برگزار شد که ابهام در برگزاری مناقصات شهرداری سوال‌ برانگیز شد و در ادامه معلوم شد زمینی که شهرداری برای انتقال میدان بار مشخص کرده سند ندارد!

پنجاه‌وششمین‌ جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور با ۱۴ دستور کار در حالی برگزار شد که ابهام در برگزاری مناقصات شهرداری سوال‌ برانگیز شد و در ادامه معلوم شد زمینی که شهرداری برای انتقال میدان بار مشخص کرده سند ندارد!
در آغاز جلسه داود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور با تبریک دهه ولایت و عید غدیر گفت: دیروز هم روز ولادت امام دهم شیعیان امام هادی را عرض می کنیم وفردا هم که روز قلم هست و به همه خبرنگاران ونویسندگان و به همه قلم به دستان که در حوزه فرهنگ وادب قلم می زنند تبریک وتهنیت عرض می کنیم وهمچنین روز شهرداری ودهیاری هارا به همه پرسنل وشهرداری محترم وهمچنین دهیاران عزیز که درسطح روستاها زحمت می کشند تبریک می‌گوئیم.
وی در ادامه گفت: در ارتباط باشهرهای آینده محور و شهرهای دانش‌محور که در جلسات قبل هم مطالبی را عرض کردم و در ادامه ی آن خدمت همه همشهریان وشنوندگان عزیز عرض می‌کنم شهر دانش محور حلقه ضروری اتصال به شهر آینده است و طی چنددهه اخیر جهان شاهد تغییرات اقتصادی، جتماعی، فنی و محیطی عمدهکای بوده که به طور عمیقی بر الگوهای شهر نشینی و فعالیت های انسانی وسبک زندگی تاثیر گذاشته است.
وی افزود: چنانکه چالش های جهانی شدن، اقتصاد دانش محور، جامعه ی شبکه‌ای، تغییرات آب وهوایی، فناوری‌های ارتباطات واطلاعات، فناوری های حمل و نقل، شکاف دیجیتالی و شهرنشینی سریع و افزایش روز افزون شهرها به موضوع اصلی پژوهشگران، برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران ومدیران تبدیل شده اند به همین خاطر شهر دانش محور از مفاهیم جدید درحوزه ی مطالعات شهری است که باتوجه به مسائل ومشکلات روز افزون شهرها ولزوم مدیریت وتوسعه این سیستم برمبنای دانش مطرح شده است.
وی اظهار کرد: شهر دانش محور رویکردی توسعه‌ای است که هدف نهایی آن دستیابی به توسعه ی شهری پایدار وپیشرفت اقتصادی است و این شهرهامی توانند بابهره گیری از دانش راه حل‌های موثری برای مشکلات یافته ودر عرصه ی رقابت جهانی فرصت ها ی تازه ای را ایجاد کنند به علاوه رویکرد دانش محوری برنظریه‌های برنامه‌ریزی آینده نیز تاثیر گذار خواهد بود لذا نظریات برنامه ریزی های آینده سمت رویکرد مبتنی بر برنامه ریزی دانش محور در حرکت می باشد.
وی گفت: به این منظور وبرای حرکت به سمت شهر دانش بنیان در شهرمان نیشابور؛ طرح مطالعات شهر هوشمند که دراستان ، بعد از مشهد دومین شهر تصویب شده هستیم و از جناب آقای دکتر مرآتی رئیس محترم کمیسیون فناوری ارتباطات واطلاعات هم که زحمت های زیادی رادر این مسیر کشیده اند درخواست می کنم هرچه زودتر بامشاوری که انتخاب شده مطالعات را ادامه بدهید وبتوانید انشاءالله بعد از اتمام مطالعات دستورات وبرنامه های اجرایی را در دست بگیریم و به مرحله ی اجرا برسانیم.

۶۰میلیون تومان برای رادیوی محلی نیشابور

در ادامه محمدکاظم صادقی رئیس کمیسیون اداری، مالی، برنامه و بودجه شورای شهر نیشابور نخستین دستور کار این جلسه را درباره راه اندازی رادیو محلی قرائت کرد و احمد همت‌آبادی(مهندس) رئیس کمیسیون اقتصاد شهری و سرمایه‌گذاری در این خصوص گفت: قبلا در جلسه این موضوع عنوان شد و قرار براین شد که مبلغی مشخص کنیم که بیشتر ازیکی دو هفته طول کشید ودلایل پیشنهاد این طرح استفاده از ظرفیت صوتی موجود درخیابان امام خمینی (ره) وایجادفضای بانشاط همراه با آموزش شهروندی در ساعات مشخص است.
وی افزود: در خصوص کمک به تجهیز سیستم صوتی متعلق به ستاد نماز جمعه و بستر فراهم شده در خیابان امام خمینی و از طرفی نیاز به ایجاد شور ونشاط شهروندی، آموزش و برای اطلاع رسانی موارد مهم به شهروندان پیشنهاد می‌شود رادیو محلی نیشابور در غالب این طرح و با مدیریت روابط عمومی شورای اسلامی شهر، شهرداری وبخش خصوصی درساعت خاصی از روز نسبت به تهیه محتوای مناسب اقدام وبه صورت آزمایشی در بازه زمانی سه ماهه اجرا شود که به تائید و امضاء همکاران محترم رسیده و در نهایت در نهایت در جلسات تخصصی با این عنوان اصلاح شد که در مرحله نخست اجرای طرح «آقای رسولی « مجری طرح در مسجد جامع برنامه ریزی لازم را در خصوص اجرای برنامه به مدت یک جلسه نیم ساعته در هر هفته و بازه سه ماهه با مبلغی به سقف ۶۰میلیون تومان برای سه ماه انجام وپس از بررسی بازخورد آن را در خصوص ادامه اجرای طرح بحث و بررسی شود البته این مبلغ ۶۰میلیون تومان پس از ارائه ی فاکتور بررسی خواهدشد.
دستور کار بعدی به موضوع لایحه تفویض اختیار انجام و تصویب معاملات به شهردار تا سقف ۱۷میلیارد ریال اختصاص یافت که در کمیسیون اداری، مالی با این اختیارات تا سقف متوسط ۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال موافقت شده بود اما در دستور العملی که خود قانون سقف آن را مشخص کرده مستند به بند ب مصوبه ی شماره ی ۳۸۷۶۱ آئین نامه ی مالی شهرداریها معاملات متوسط را از سقف ۱میلیارد و۱۶۰ میلیون ریال تا ۱۱میلیارد و۶۰۰میلیون ریال از کوچک تا متوسط دسته بندی کرده است.
سیدرضا کراری رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، شهرسازی و بازآفرینی شهری در این خصوص گفت: زمانی که این لایحه در شورای شهر مطرح و در کمیسیون مالی واداری بررسی می شد بنده در حضور جناب آقای صادقی ازاین طرح دفاع کرده و اعلام کردم که با وجود ۴۵درصدی نرخ تورم همین نرخ در سال گذشته ۸۰۰میلیون تومان بوده و با ضرب این مقدار به همان عددی که در لایحه ذکر شده بود رسیدیم اما اتفاقی افتاد که موجب تغییر نظر بنده شده ودر خواستم این است که همکاران محترم هم نیز در این قضیه تجدید نظر بکنند.
وی گفت: ما در بحث مناقصاتی که انجام می شود و اینها مربوط می شود به معاملات متوسط که به صورت استعلامی برگزار می شود جلسات مناقصاتی که برگزار می شود شامل فرایندی است که طی چندین بار تذکراتی که به اعضای شورای شهرداری داده شده در رابطه با نحوه بازگشایی پاکت‌ها قرار بر این بوده که فرایند برگزاری مناقصه قبل از برگزاری گزارش شود و اسناد مربوطه به شورای شهر اطلاع داده شود.
وی افزود: در تاریخ ششم خرداد نامه‌ای را به شماره ۹۰۱ به شهردار فرستاده و مجددا تذکر دادیم و نهایت در ۱۳تیر ماه در پاسخ نامه به شکلی خود را از این موضوع رفع تکلیف کرده ضمن اینکه بعد ازمکاتبه‌ای که ما انجام دادیم به عنوان نمونه در همین هفته جاری روز شنبه کمیسیون معاملات بوده هیچ تماسی نگرفته و نماینده شورا را برای این موضوع دعوت نکرده است.
برای شخص بنده و حتی برای همکاران نیز شائبه هایی پیش آمد کرده که در یکی از بازگشایی‌ها در یک جلسه که پنج مناقصه بوده تمام مناقصه‌ها رایک شرکت برنده شده است و این برای ما جای سوال دارد که چه اتفاقی افتاده؟
وی گفت: با نظر خواهی از همکاران تصمیم براین شد که طرح تحقیق وتفحص در بحث نحوه برگزاری کمیسیون شهرداری را آماده وخدمت شورای شهر ارائه کنم و درخواستم این است که به این لایحه نیز رای مخالف داده شود که جلوی این عملکرد شهرداری تا حدودی گرفته شده و با همان سقفی که در سال گذشته بوده اقدام شود.

حبیب‌اله بتویی رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر شهر نیشابور در ادامه با بیان اینکه این دغدغه بسیار درست بوده که نماینده ی شورا باید حضور داشته باشد گفت: این موضوع را در جلسه ای با جناب آقای صادقی حل کردیم بدین ترتیب ک۶ از این به بعد یا نماینده شورا در جلسه حضور داشته باشد یا باید قبل از کمیسیون ایشان حضور داشته و به فراخور کمیسیون وتوضیحات مربوط به جلسات به شورای شهر گزارش ارائه کند و پس از گرفتن نظرات شورای اسلامی شهر و به خصوص اعضای کمیسیون مناقصه برگزار شود.
وی گفت: قرار براین شد که این موضوع را اعلام کرده و نماینده هر کمیسیون در جلسه حضور پیدا کند و اگراین قضیه اتفاق نیفتاد ما پاسخ گو نخواهیم بود اما اینکه با توجه به گران شدن مصالح و دستمزد ها اگر بخواهیم دست شهردار را نسبت به ۸۰۰تومان بیشتر باز نکنیم برای کوچکترین کاری روند طولانی را در شورای شهر گذرانده و این باعث تاخیر در اجرای پروژه‌ها خواهد شد.
کراری گفت: بنده فرمایشات شما را قبول دارم جناب آقای بتوئی ما در ششم خرداد نامه‌ای نوشتیم که در آن به صراحت تاکید کردیم که پیرو آگهی مناقصه ی خرید و اجرای پروژه های عمرانی برابر گزارش مدیر حقوقی شهرداری جلسه بازگشایی پاکت‌ها و رسیدگی به پیشنهاد شرکت کنندگان بدون دعوت وحضور نمایندگان شورای اسلامی شهر برگزار نشود و این همان مناقصه‌ای است که تمام مناقصات را یک پیمانکار برنده شده و در ادامه گفتیم مقتضی است ضمن ارائه ی دلایل موجه در این مساله و پیشگیری از تکرار، گزارش کاملی از جزئیات جلسه ی کمیسیون معاملات به همراه تصویر صورت جلسه کمیسیون و اسناد و مدارک به هریک از شرکت کنندگان شورا ارسال شود اما شهرداری نه تنهاپاسخ نامه ی مارابه شرحی که خواستار آن بودیم نداده بلکه کمیسیون های بعدی راهم با همان فرایندی که ادامه می داده برگزار کرده و از شواهد امر پیداست شهرداری اقدامی دراین مورد نکرده و نخواهد داشت.
وی افزود: در جلسه ی دیگری که جای دیگری برگزار شده بود پاسخ نامه را این‌طور داده بود که برابر قانون الزامی به حضور نماینده شورا نداریم و چنین موردی در قانون وجود ندارد.
وی اظهار کرد: خطاب ما به جناب آقای احمدنیا نماینده شوراست و ایشان در هرکمیسیونی که قصد شرکت درآن را دارند بایستی پیش‌تر اسناد و شرح خدمات را آماده و آنها را در کمیسیون مربوطه مستند کند و اعضا شرح خدمات رامطالعه کرده و نظر بدهند و پس از آن مجازاست آقای احمدنیا به عنوان نماینده شورا در جلسه حضور به عمل آورند و قبل ازاینکه نامه شروع به کار پیمان کار رابزنند آن گزارش باید که در شورای شهر تائید شود.
بتویی در ادامه گفت: ما نماینده خود را درکمیسیون عالی معاملات آقای احمدنیا مشخص کردیم و ایشان به نمایندگی ما در جلسات شرکت کرده و حرف ما را بیان می کنند وحالا چه شده که قانون به ما این اجازه را داده که نماینده انتخاب کنیم به این خاطر است که ظن و گمان دخالت عضو شورا شاید درمباحث اجرایی اتفاق بیفتد لذا نماینده ی ما این وظیفه را دارد که ماوقع را باروسای کمیسیون ها درمعاملات در جریان گذاشته و موضوع را حل و فصل کند بنابراین حضور نماینده ضروری نبوده وحضور عضو شورا کفایت می‌کند و فرد مذبور موظف است که موضوعات را باهماهنگی ما انجام دهد.
وی افزود: درمصوبه ای که آقای احمد نیا را انتخاب کردیم ودر تبصره ی شماره یک آن قید کردیم که حضوراعضای شورای شهر ورئیس کمیسیون تخصصی مربوطه در کمیسیون معاملات بلامانع است.
دستور کار بعدی به صدور مجوز خرید دستگاه مخزن شور اختصاص یافت.
بتویی در این خصوص گفت: با توجه به لایحه‌ای که شهرداری به شورای اسلامی ارائه کرده و ضرورت مخزن شور درشهر نیشابور یکی از مهمترین دستگاه‌هایی است که می بایست در شهر نیشابور برای خدمات شهری داشته و یا اگر نداریم قرارداد آن را با پیمان کار ببندیم.
وی افزود: کار دستگاه مخزن شور در اصل باکس مخزن شور است که شستشوی مخازن به طور کامل ومکانیزه است و با کاربری نازل سه تایی تلسکوپی که سه تا چهار کاره است شستشوی باکس های زباله با واترجت انجام می‌شود.
وی گفت: اکنون در نیشابور با کارواش های معمولی شستشوی مخازن انجام و گاها انجام نمی شود و شیرابه هایی که در محل ریخته می شود باعث ایجاد بوی نامطبوع و موجب تخریب آسفالت می‌شود که با این مخزن شور باکس زباله شسته و کاملا خشک می‌شود.
وی افزود: در زمان شهرداری آقای حسینی فایل آلمان را خریداری کرده بودیم که متاسفانه هزینه ی آن را پس گرفته و اکنون در حال خرید مشابه ایرانی آن هستیم و افرادی مامور شده‌اند تا در چند شهر از دستگاه های ساخته شده در مکان های مختلف بازدید کنند.
بتویی گفت: قیمت های مختلفی ارائه می شود اما کارایی که به طور عملی باید داشته باشد را ندارد و پس از بازدید از دستگاه شرکت هایی چون «بهار صنعت پارمیس « و «مبارز اصفهان « و «تولید گستران « و «ماشین سازی علی نژاد « و «آذر پاد» و «صنعت آریا»
و «شرکت بهار آفوم « و «آریان صنعت» که نهایتا با ارائه پیش فاکتوری از شرکت آریان صنعت به مبلغ ۹۲۰میلیون تومان با مشخصات ذیل قرار بر خرید شد:
دستگاه باسور مخزن شور چهار منظوره شستشوی مخازن زباله به صورت کاملا مکانیزه
۱_ با کاربری نازل سه تایی تلسکوپی ایتالیایی به صورت چرخشی باهیدروموتور با روغن که باعث کنترل سرعت شستشو داخل سطل زباله می گردد.
۳_ هیدرو موتور گشت آور و تلسکوپی آب ترکیه ای می باشد.
۳_ جدول شوی
جهت شستشوی جدول ها به شیوه های برقی ،تایوانی ،تک فرچه ای که در سمت راننده است.
۴_ بهترین جنس فرچه ی جدول شور p p می‌باشد
۵_ خیابان شور دوطرفه جهت شستشوی خیابان ها با پمپ روبین آتش نشانی
۶_ همراه با واتر جت جهت شستشوی تابلوهای داخل شهر
۷_ تانکر ساخته شده با ورق سه میل گالوانیزه چینی می باشد که چهار هزار لیتر آب تمیز داخل آن قرار گرفته و ۲هزار آب آلوده پس از شستشو داخل مخزن خود جای داده تا درمکان مناسب تخلیه کند
۸_ مجهز به پمپ کف کش تایوانی جهت تخلیه ی آب کثیف از لگن به تانکر است
۹_ ورق داخل لگن شستشو ۳ میل گالوانیزه با حجم ۳۵۰ لیتر آب می باشد
۱۰_ جک های داخل مخزن برگردان ترک می باشد و۶ ماه گارانتی دارد
۱۱_ شیر آب های هیدرولیک مخزن برگردان وتلسکوپ آب اروپایی (که سفارش بلغار می باشد)را داراست.
۱۲_ جوشکاری بدنه از جوش مرغوب CO2می باشد.درب عقب کرکره دار وریموت دار است.
تمام نازل های شستشو خارج وداخل سطح ایتالیایی می باشند.
۱۳_ پمپ شستشوی مخازن زباله ی ایتالیایی بافشار۲۰۰۰بار و دبری۳۸می باشد.ورق بدنه ضد سایش فولاد مبارکه می باشد.
۱۴_ روی چرخ های عقب گلگیر دارد
۱۵_ طراحی دوطرف عقب شستشو ورق ۳میل عاج دارآلومینیوم می باشد و چراغ خطرهای ال ای دی گردان روی شاسی پشت کاربری قرار گرفته وقابل نصب روی انواع شاسی های ۶تن مانند خاور، ایسوزو، هیوندا و شاسی‌های مشابه می‌باشد
به این منظور درجلسه ی کمیسیون خدمات شهری با پنج رای مورد مصوب قرار گرفت با توجه به اینکه این نیاز را در شهر دیدیم بحث تخصصی خود دوستان دیگر پیگیری شده وتسریع در انجام رای مشکل را حل خواهد کرد.
کراری گفت: یکی از مواردمهم در خدمات خرید دستگاه مخزن شوراست و باتوجه به بحثی که در کمیسیون صورت گرفته و بر طبق نظر بنده این طرح نیازی به تصویب شورا ندارد و مبلغ زیر یک میلیارد و یکصد هست و خود شهرداری با اختیاری که ما صادر کردیم دستگاه را خریداری کرده و نکته ی دوم که اگر مقرر است شورا ترک تشریفات را مصوبه بگیرد ازنظر بنده دلایل و ادله‌ای که جناب شهردار مطرح کردند معتبر نیست و اگر قرار براین باشد که درهمان معاملات متوسط مناقصه را برگزار نکنند بازهم می‌بایست مجوز مارادریافت کنند.

زمینی که شهرداری برای انتقال میدان بار مشخص کرده سند ندارد!

در ادامه این جلسه شورای شهر مشخص شد شهرداری پس از یک سال متوجه شده زمینی که برای انتقال میدان بار مشخص کرده سند ندارد!
احمد همت‌آبادی(شورا) رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر در این خصوص گفت: شهردار با این همه خدم و حشم و این امکانات در نهایت زمینی را از طریق سازمان همیاری‌ها به شورا معرفی کرد که بعداً کاشف به عمل آمد این زمین فاقد سند است.
وی افزود: شهرداری سه پلاک به ما معرفی کرد که در نهایت متوجه شدیم یک زمین فاقد سند است و بقیه زمین ها هم بین ورثه است و مشکل حقوقی دارد و یکی از این زمین‌ها هم داخل طرح راه و شهرسازی است.
وی گفت: چگونه واحد حقوقی، کارشناسی و سرمایه‌گذاری که این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند اما متوجه این همه اشکال نشدند؟ ۲ سال از عمر شورا باقی مانده و ما الان متوجه شدیم که این زمین فاقد سند است و طبق بررسی‌های مشاور شورا هفت ایراد جدی متوجه این زمین است و این سهل انگاری شهرداری یک سال جابجایی میدان بار را به عقب انداخته است و باید پاسخگو باشند.
بتویی در ادامه گفت: ما به شهردار اعلام کردیم، فراخوان بزند و ابلاغ کردیم زمینی که فراخوان می‌دهید باید دارای سند و مشخصات فنی مشاور باشد اما به چه دلیل شهردار فراخوان زده و همچنین تیم شهردار که بررسی کرده و اولویت بندی متوجه این موضوعات نشدند؟