مسعود اصغرنژادبلوچی
**
در کشاکش ِسرودن و ارائه ی ِشعر، شتابزدگی؛ همیشه دردسر می آفریند.شاعربه چند منظور اثر را خلق می کند. یکی از این مقصودها و منظورها، ارائه به مخاطب است. وی به وسیله کلمه که ابزار کار ِسرایش است، حس خود را به دیگران منتقل می کند. اما کدام حس؟ حسی که هیچ فصل مشترکی با هیچ کس ندارد؟ یا حسی که مشترکاً در همه ی مردم هست و مردم به دنبال آن حس، حتی نمی گردند؟ درست که خواسته ی ِمخاطب در نحوه ی ِسرودن اصلاً دخیل نیست و دخالت ندارد. اما همین مخاطب بی طرف، مصرف کننده محصولات شاعرهاست. وقتی متنی و مطلبی در هر حوزه چه شعر باشد برآمده است از تخیل و احساس، چه تاریخ که رونویسی شده ی تأملات برتر مردم در ادوار گذشته مد نظر باشد. باید به پس از نوشتن اندیشید.آیا تا به حال شاعر یا تاریخ نگاری از خودش پرسیده است که مخاطب آثار او به چه چیز در شعر و چه چیز در تاریخ باید اعتماد کند و کتاب و دفتر شاعر و نویسنده را به دست بگیرد؟چه چیزی باید آن را جذب کند؟تبلیغات یا تأملات؟اصلاً چرا باید اعتماد کند و اعتقاد پیدا کند؟چرا باید کتاب به دست بگیرد و شخصی نگاری های شاعران معاصر یا تحلیل نویس های فاصله دار از وقایع ِتاریخ نویس ها را بخواند؟به تاریخ و تاریخ نگاری کاری نداریم.فقط در تبیین گستره ی نگارش به آن اشاره نمودیم.اما در حوزه شعر، قبل از سرایش شاعر باید کمی تأمل نموده و درد و درک مردم را شناسایی نماید مثل تاریخ نویس ِحقیقی. بعد از آن که مطالب را سبک و سنگین کرد به جای مخاطب بی نقش در لحظه سرودن قرار بگیرد ببیند می تواند مخاطب آن اثر، لااقل خودش باشد؟ آیا شعر به خود شاعر تلنگری وارد می کند یا نه؟و اگر خواننده شعر باشد؛آن را خود شاعر زیر ِلب زمزمه می کند یا نه؟ هر چند معیارهای سرودن و نقد در فضاهای مجازی از لحاظ بنیادی با نقل و نقد در فضاهای حقیقی متفاوت است اما این دو از لحاظ این که حرفی برای مخاطب داشته باشد یا نه مورد نظراست.شعر روایت شخصی از یک حس تکراری نیست که همه دچارش شده باشند و از عهده ی سرودن آن بر بیایند. محور محتوایی افقی شعرها در رابطه با محور فرمی عمودی؛ بدون داشتن ضعف های نحوی و دستوری مخصوصاً در فعل ها همیشه آزار دهنده است.شعر دیگرگونه گفتن حرفی ست که در نهاد شاعر پخته شده و از زبان معیار فاصله دارد.شعر زبان ِنخبگان است.نه این که با اتکا و اعتماد به رسانه های مجازی و احتمالاً نشر در فضاهای مجازی و حقیقی بتوانیم صاحب شعر خوب و شاعر مطرح بشویم. باید از شتابزدگی ها دست برداشت و آرام و معقول گام برداشت.
اندیشیدن ِپس از نگارش ِشعر
برچسب ها
نامه عضو شورای شهر نیشابور به استاندار خراسان رضوی درباره وضعیت ورزشگاه تختی
زمین ورزشگاه یا مرغداری
به مناسبت روز جهانی رفع خشونت علیه زنان
فرهنگ و قانونِ حامی خشونت علیه زنان
زمین ورزشگاه یا مرغداری
خاتون شرق - چندی قبل همزمان با سفر استاندار خراسان رضوی به نیشابور کاظم صادقی عضو شورای شهر نیشابور نامهای خطاب به وی درباره وضعیت نامطلوب زمین چمن ورزشگاه تختی با یک عکس منتشر کرد.
فرهنگ و قانونِ حامی خشونت علیه زنان
خاتون شرق - خشونت علیه زنان یکی از عمیقترین و گستردهترین معضلات اجتماعی است که در بسیاری از جوامع به عنوان یک مشکل ساختاری و نه صرفاً رفتاری شناخته میشود. این مسئله، بازتاب فرهنگ و نظامهای قانونی است که در طول تاریخ سلطه و نابرابری را در روابط انسانی تثبیت کردهاند. در حالی که دادههای رسمی سازمان ملل نشان میدهند هر روز صدها زن در سراسر جهان قربانی زنکشی میشوند، بررسی دقیقتر این موضوع نشان میدهد که این پدیده نه تنها به یک منطقه جغرافیایی یا طبقه اجتماعی خاص محدود نیست، بلکه بازنمایی از یک زنجیره پیوسته خشونت است که از خانهها آغاز میشود و تا سطح گستردهتری از جامعه امتداد مییابد.
سقوط روزنامهنگاری حرفهای در سایه دروغ و حاشیهسازی
خاتون شرق - روزنامهنگاری، حرفهای است که در آن حقیقت، دقت و مسئولیت اجتماعی در قلب فعالیتها قرار دارد. اما در دنیای امروز، شهرت و اعتبار بسیاری از خبرنگاران و روزنامهنگاران نه از تولید محتوای حرفهای و گزارشهای متکی به واقعیت، بلکه از مسائل حاشیهای و جنجالهایی ناشی میشود که اغلب در شبکههای اجتماعی تشدید میشوند. این مسئله نهتنها به تضعیف ارزشهای اساسی این حرفه منجر شده است، بلکه تأثیرات مخربی بر سواد رسانهای و اعتماد عمومی به اخبار گذاشته است.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.