نگاهی به وضعیت صادرات در نیشابور
نگاهی به وضعیت صادرات در نیشابور
شهرستان نیشابور یکی از مراکز مهم تولید در شرق کشور است. وجود شهرک ‌صنعتی خیام‌ به عنوان دومین شهرک صنعتی بزرگ شرق کشور و کارخانه های تولیدی فراوان در کنار آن به همراه منابع سرشار معدنی و تولیدات کشاورزی، دامی و غذایی آن را به یکی از قطب های اصلی تولید در کشور و استان قرار داده است. از طرفی صادرات به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه همه جانبه همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و به تبعیت از آن این موضوع در قطب تولید شرق کشور که نزدیکی آن به مرزهای کشور و مسیر ترانزیتی بر مزیت های صادراتی اش افروده مد نظر بوده است و همواره تعدادی از صادر کنندگان نمونه ملی از این خطه معرفی شده اند. حال با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید توجه به‌مقوله صادرات بیش از پیش دارای اهمیت است.

عبور از تحریم‌ها مانند گذشتن از میدان‌ مین است

رییس هیات اجرایی اتاق بازرگانی نیشابور گفت: امروز برای صادرکنندگان ارسال کالا و عبور کردن از تحریم‌ها مانند گذشتن از میدان‌ مین است و پس از آن هم در بازگرداندن پول محصولات صادر شده با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند ولی از سوی دیگر تصمیمات آنی بانک‌مرکزی و تعیین ضرب العجل نشان می‌دهد در اتاق فکر این تصمیم سازی ها سربازان جنگ اقتصادی حضور ندارند که نتیجه آن تضعیف جایگاه صادرات است.

حسین احمدی سلیمانی افزود: صادر کننده نیاز به حمایت واقعی و عملی دارد که متاسفانه شاهد آن نیستیم و نتیجه ان این می‌شود که وزیر اقتصاد اعلام می‌کند میلیون‌‌ها دلار ارز هنوز به کشور بازنگشته که این نشان می‌دهد هنوز در این حوزه به یک ادبیات مشترک نرسیده ‌ایم.

صادرات فولاد نقطه قوت کشور ما است

مدیر عامل فولاد خراسان گفت: همان طور که پیش از این در گزارش های مختلف مطرح شده است، صادرات غیرنفتی، به ویژه موضوع صادرات فولاد، از نقاط قوت کشور در سال های اخیر بوده است و می دانیم که صادرات عنصری مهم و از پیشران های اقتصاد کشور است.

دکتر کسری غفوری افزود: کشور ما در دهه های اخیر از اقتصادی «تک محصولی» خارج شده و امروز شاهدیم که محصولات مختلف از جمله فولاد، بعضا ارزش صادراتی بیشتری نسبت به نفت و فراورده های آن پیدا کرده اند و نیاز به توجه به صنایع مادر و اساسی مانند فولادسازی کاملا محسوس است و امیدوارم که این چندمحصولی بودن اقتصاد کشور هر روز بیش از پیش جای خود را در معادلات و تصمیم گیری ها پیدا کند و موانع تولید هر چه بیش تر مرتفع گردد. حمایت از تولیدکننده، حمایت از اشتغال پایدار و توام با کرامت، حمایت از رشد اقتصادی و بالندگی کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد کشور، موانع این موضوع شایسته مداقّه و توجه جدی است. این موانع را می توان به دو دسته کلی داخلی و خارجی تقسیم کرد که البته میان این دسته بندی ها ارتباط نسبی وجود دارد.

وی بیان کرد: در حوزه خارجی هم طبیعتا مهم‌ترین اثر را تحریم های یک سویه و غیرحقوقی بر جای می گذارد. مساله تحریم ها، تاثیرات گوناگونی دارد؛ اثرات مستقیم آن را می توان در محدود شدن بازارهای هدف به علت بالا رفتن ریسک واردات فولاد از ایران، مشکل مبادلات پولی و مالی و دشواری بازگرداندن ارز حاصل از صادرات دید. حتی موضوع حمل و نقل بین المللی و انتقال کالا از مبدا به مقاصد صادراتی و افزایش هزینه های ناشی از در دسترس نبودن امکانات حمل و نقل کیفی و سریع بر حجم، کیفیت و سرعت صادرات اثرگذار است.

وی افزود: از سویی چالش های داخلی صادرات را هم نمی توان نادیده گرفت هرچند در اغلب موارد این چالش ها تا حدی متاثر از شرایط و موانع بیرونی نیز هست؛ عدم ثبات مقررات صادراتی، فقدان ثبات و شفافیت در سیاست های بازرگانی خارجی، و سیاست‌های ارزی دولت می تواند به چالش برای صادرکنندگان بدل شود. به عنوان نمونه در خصوص سیاست های ارزی، مساله دوام این نرخ‌ها و حتی ثبات و قابل پیش بینی بودن سیاست ارزی در بلند مدت می تواند برنامه ریزی و هدفگذرای را برای صادرکنندگان به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری هم البته در حوزه صادرات به طور خاص وجود دارد و آن سیاست های مرتبط با تنظیم بازار داخل و تامین نیاز داخلی به فولاد است که با توجه به ظرفیت کنونی تولید فولاد کشور، بخش عمده ای از تولید باید در داخل کشور صرف شود که وضعیت بازار فولاد در داخل، سیاست های صادراتی و از جمله تعیین سهمیه صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد را در پی داشته که امکان برنامه ریزی مستقل را از صادرکنندگان سلب می کند.

وی در خصوص تاثیر شیوع کرونا گفت: بروز پاندمی کووید ۱۹ تاثیر غیرقابل انکاری بر فعالیت های اقتصادی در همه دنیا نهاده است و توقف برخی فعالیت های عمرانی و صنعتی، مصرف مواد استراتژیکی مانند فولاد را کاهش داده است. در واقع می توان شیوع ویروس کرونا را از عوامل بیرونی موثر بر صادرات فولاد ایران دانست. به ویژه این که در ابتدای سال جاری خورشیدی شاهد توقف مبادلات کالایی در مرزها و کاهش ترابری کالا میان کشورها بودیم. در واقع شیوع یک پاندمی، نمی تواند برای مبادلات جهانی یک فرصت تلقی شود. مگر آن که تصور شود که کاهش تولید فولاد در برخی کشورها، نیاز به واردات فولاد را برای فعالیت های عمرانی و صنعتی آن ها تشدید کند اما با توجه به کاهش همزمان رونق فعالیت تولیدی و عمرانی در سایر کشورها، چنین فرصتی را نمی توان برای کشور ما یا هر کشوری متصور بود.

وی یادآور شد: مجتمع فولاد خراسان علی رغم شرایط تحریمی امسال موفق به صادرات ۷۰هزار تن محصول به بازارهای هدف فرامرزی شده و روند صادرات مجتمع به آهنگ مطلوبی ادامه دارد و این درحالی است که باید یادآور شویم که با هدف کشف قیمت های عادلانه و تنظیم بازار داخلی برای حفظ منافع عمومی با مکانیزم‌های شفاف عرضه، شرکت امسال افزایش بیش از ۷۷درصدی حجم عرضه محصولات فولاد خراسان را در بورس کالا، شاهد بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیکی به برخی بازارهای هدف و کشورهای دارای مرز مشترک با ایران در شرق و شمال شرقی که باعث کاهش هزینه حمل و نقل می شود، برخورداری از فناوری به روز، داشتن استانداردهای ملی و بین المللی، کنترل مستمر کیفیت و استفاده از مواد اولیه مناسب، محصول مجتمع فولاد خراسان را در جایگاه مناسبی قرار داده و نگاه بازار به محصولات این شرکت خود گویای تمایز و جایگاه مجتمع فولاد خراسان در بازار محصولات فولادی است. این قابلیت ها، می تواند صادرکنندگانی مانند فولاد خراسان در موقعیت مطلوبی قرار دهد و تولید ناخالص ملی و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد و از قوه به فعل درآمدن این قابلیت ها، مستلزم رفع موانعی است که پیش از این اشاره شد.

صادرات در نیشابور از وضعیت مطلوبی برخوردار است

رییس هیات مدیره خانه صنعت و معدن نیشابور و مدیرعامل عامل کارخانه ایرانشرق گفت: صادرات در نیشابور از وضعیت مطلوبی برخوردار است و در این راستا هر چقدر حمایت بهتری از سوی بانک‌ها بوسیله ارایه تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پایین انجام شود نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

حسن جلایی مرادزاده افزود: با توجه به وضعیت ارز نیمایی صادرکننده نمی‌تواند به طور کامل از محل ارز خودش که صادرات کرده واردات داشته باشد در حالی که چه فرقی می‌کند زمانی که صادرکننده صادرات را انجام داده و مجوز واردات دریافت کرده چه دلیلی دارد که به یک جا بفروشد و از جای دیگر بخرد؟ یا اینکه به واحدهایی که به صورت هلدینگ فعالیت می‌کنند اگر یک شرکت صادرات دارد باید اجازه داده شود با شرکت‌های دیگرش برای تامین ارز مورد نیازش ارتباط داشته باشد.

وی اظهار داشت: هیچ بحثی در مورد برگشت ارز وجود ندارد و حتما صادرکننده باید ارز صادر شده را به کشور بازگرداند اما چه دلیل دارد که خودمان بوسیله یکسری بخشنامه‌ها باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای صادرکنندگان در این شرایط تحریم‌ها باشیم.

وی بیان کرد: صادرکننده از مبلغ ارزی که صادر کرده به میزان ۳۰درصد می‌تواند خودش واردات انجام بدهد و مابقی آن را باید در سامانه نیمایی بفروشد و در شرکت‌هایی هم که صرفا بر روی کاغذ ثبت شده‌اند و برایشان کارت بازرگانی صادر شده این ارتباط از پایه اشکال داشته که آن هم کاملا مشخص و قابل پیگیری است.

وی عنوان کرد: پس از شیوع کرونا چندین ماه گمرکات بسته بود و اجازه صدور نداشتیم که موجب مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان داخلی شد ولی در حال حاضر مرزها باز شده و طوری که آمارها نشان می‌دهد کم‌کم صادرات به روال عادی بازمی‌گردد با توجه به اینکه در همین دوران شیوع کرونا ب خی صنایع تولید مواد شوینده و بهداشتی در نیشابور توسعه پیدا کرده و این تهدید را تبدیل به فرصت کردند و توانستند همزمان با تامین نیاز داخلی صادرات هم داشته باشند.

امروز نخستین مشکل صادرکننده بانک مرکزی است

مدیر عامل شرکت افلاک الکتریک و صادر کننده نمونه ملی در سال ۹۸ گفت: امروز نخستین مشکل صادرکننده بانک مرکزی است و صادرکنندگان زبان‌مشترکی با بانک مرکزی ندارند و مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را که بانک مرکزی می‌گذراند کاملا غیر کارشناسانه و پشت درهای بسته و بدون‌ مشورت با بخش خصوصی است.

حسین محمدیان افزود: مشکلات صادرکنندگان نیشابور جدای از چالش‌های استانی و کشوری در این بخش نیست و این مسئله دردی است که سالهاست آن را به عناوین‌مختلف مطرح کرده‌ایم ولی متاسفانه گوش شنوایی پیدا نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر امروز دلار به محدوده ۳۰هزارتومان رسیده علت اصلی آن بانک مرکزی است که ریشه در تعهدات ارزی و سامانه نیمایی دارد.

وی بیان کرد: تعداد کارت‌های بازرگانی و واحدهای صادرکننده در نیشابور با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر شهرهای استان پس از مشهد در رتبه دوم قرار دارد و هر سال تعداد قابل توجهی از صادرکنندگان نمونه استانی را نیشابوری‌ها تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد صنعت نیشابور در حال پیشرفت و توسعه است به طوری که در استان و کشور نمی‌توان از ان چشم‌پوشی کرد.

وی تصریح کرد: برای این که بیشتر و بهتر بتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم داشتن یک مکان مناسب برای اختصاص به اتاق بازرگانی در نیشابور لازم و ضروری است.

وی افزود: با توجه با اینکه بخش قابل توجهی از هزینه اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی توسط فولاد نیشابور تامین‌می‌شود اما طی چند سال گذشته با وجود همه پیگیری‌ها به دلیل بدقولی‌های اتاق بازرگانی استان در این بخش به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: طبق آخرین قول اتاق بازرگانی قرار شد یک مکان مناسب برای این‌منظور خریداری شود و فرماندار نیشابور هم تاکید داشتند امسال حتما این مورد محقق شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد و بتوانیم یک‌ مکان خوب در شان نیشابور برای اتاق بازرگانی تهیه کنیم.

طیف وسیع محصولات نقطه قوت صادرات نیشابور است

رئیس اداره استاندارد نیشابور گفت: نقطه قوت صادرات در نیشابور داشتن طیف وسیعی از محصولات صنعت، غذایی، ساختمانی، لکترونیک و فلزی است که سبد مناسبی از محصولات قابل صادرات را شامل می‌شود‌.

حسین بیدکی افزود: محصولات صادراتی نیشابور به لحاظ کیفی نیز در زمینه استاتدارد دارای مزیت هستند و رتیه مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه وجود شرکت های دانش بنیان و تیراژ مناسب تولید واحد های صنعتی به افزایش بهره وری و کیفیت در محصولات صادراتی نیشابور کمک کرده خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات واحد های تولیدی قیمت نهایی بالا می باشد که به دلیل مواد گران بودن برخی مواد اولیه است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی برای صادرات به کشورهای اروپایی باید استاندارد آن ها را پاس کنند ولی کشورهای اطراف استانداردهای ایران را قبول دارند و معمولا استاندارد های ما از آن ها سخت گیرانه تر است و در این زمینه واحدهای ما مشکلی ندارند.

صادرات یکی از ارکان مهم در جهش تولید است

مسئول اتاق بازرگانی نیشابور گفت: صادرات یکی از ارکان مهم در جهش تولید و صادرکنندگان سربازان خط مقدم تولید هستند.

ایمان اکبرآبادی افزود: نیشابور با توجه به دارا بودن ظرفیت های فروان در حوزه صنعت، معدن، خشکبار و کشاورزی دارای صادرکنندگانی نمونه در سطح استانی و ملی است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری های هشت ساله جهت اختصاص مکانی مناسب به اتاق بازرگانی نیشابور امیدواریم با همکاری استانداری، فرمانداری و دستگاه‌ها و ادارات مربوطه هر چه سریع‌تر این امر محقق گردد.

وی اظهار داشت: شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان به مرکزیت نیشابور در جغرافیای خراسان مرکزی با دارا بودن شهرک های صنعتی خیام، عطار، کمال و بینالود در شرق کشور شرکت های صادر کننده بزرگی را در حوزه های آسیایی، اروپایی و اوراسیا به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در این راستا برای صدور محصولات کشاورزی نیازمند یک شرکت تعاونی برای قیمت گذاری جامع در سطح این شهرستان ها و تعامل همه دستگاه ها و نهادهای ذیربط هستیم.

آلو، گیلاس و سیب برندهای نیشابور در استان هستند

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: شهرستان نیشابور یک منطقه باغی است و محصولاتی مانند آلو، گیلاس و سیب برندهای نیشابور در استان هستند که توان صادراتی زیادی در این حوزه دارند.

محمدعلی فرهمند راد افزود: مدتی است که نیشابور در تولید زعفران و پسته هم به جایگاه مناسبی رسیده و می توان گفت این ۵ محصول از نظر مقدار، کیفیت و سطح زیر کشت ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارند.

وی با اشاره به جایگاه ارزنده نیشابور در حوزه دام و طیور بیان کرد: ۲۵ درصد شیر خراسان رضوی در نیشابور تولید می شود و کارخانه های فراوری شیر که محصولاتی نظیر کره، پنیر، خامه و شیر خشک تولید می‌کنند از ظرفیت های ویژه و مناسبی برای صادرات برخوردارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه محصولات‌ کشاورزی برند و بسته بندی ضعیفی داریم که باید تشکل های بخش خصوصی این‌دو موضوع را حل کنند.

وی با با بیان اینکه استاندار سازی نیز در مسیر صادرات اهمیت ویژه ای دارد گفت: متاسفانه به علت نرسیدن به استانداردهای اتحادیه اروپا در حال حاضر امکان صادرات آلو به آن منطقه را نداریم و باید با آگاهی دادن به کشاورزان در مسیر نیاز بازار حرکت کنیم.

فرهمند با اشاره به مشکلات ایجاد شده از زمان شیوع کرونا گفت: برهم زدن عرضه و تقاضا و کاهش صادرات که باعث پایین آمدن قیمت محصولات کشاورزی شده مهمترین آسیب دوره کرونا برای بخش کشاورزی است.

صادرات چرخ پیشرانه صنعت در منطقه است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی عطار گفت: با توجه به پناتسیل های بالا و بکر نیشابور در حوزه های صنعتی، معدنی و کشاورزی، توسعه صادرات جزو توانمندی ها و چرخ پیشرانه‌ی صنعت این‌ منطقه است.

حسین سراج افزود: در حوزه صنایع غذایی و مواردی چون روغن، سرامیک، کاشی و الیاف هر ساله چندین نفر صادر کننده نمونه ملی از نیشابور داریم.

وی بیان کرد: حوزه معدن و بخش فرآوری آن متاسفانه در نیشابور مغفول مانده و کاری که در حال انجام هستیم این است که صنعتگران و معدن کاران را به سمت فرآوری محصولات معدنی مانند منگنز و کنستانتره از سنگ آهن سوق می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: احداث گمرک نیشابور به بحث صادرات نیشابور بسیار کمک کرد و امیدواریم با راه اندازی انبار کالای خشک و بارانداز خشک آینده ای خوبی برای صادرات در نیشابور ساخته شود‌.

وی با اشاره به تاثیرات کرونا در بخش صادرات گفت: ۴ شرکت در شهرستان نیشابور با مشارک چینی ها اداره می شد که پس از شیوع کرونا و خروج چینی ها، نیروهای بومی نیشابور با دانش مهندسی خود بعد از تعطیلی یک هفته ایی مجددا شرکت ها را راه اندازی کردند و هم اکنون بدون حضور چینی ها در نیشابور واحدهای صنعتی اداره می شوند و یک باره دیگر توانمندی مهندسین بومی به خصوص در حوزه مهندسی معکوس به نمایش گذاشته شد.

نیشابور دارای مزیت‌های مناسبی برای صادرات دام و شیر است

مدیرعامل شرکت لبنیات جلگه نیشابور گفت: وجود دام و شیر در منطقه نیشابور مزیت های مناسبی را برای صادرات فراورده های لبنی فراهم کرده است.

هادی هائدی افزود: ایجاد گمرک در نیشابور اقدام‌مناسبی در مسیر تسهیل صادرات بود و امروز به واسطه آن صادرات از نیشابور شرایط مناسبی دارد.

عضو انجمن مدیران صنایع نیشابور ادامه داد: متاسفانه امروز ممنوعیت صادرات محصولات لبنی مانند شیرخشک و خامه مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است که مسئولین در این حوزه باید تمهیدات لازم را بیاندیشند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت نهاده های دامی و کاهش شیر تولیدی دامداری ها نیز مشکل دیگری است که این روزها در کنار شیوع ویروس کرونا مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی فرآورده های لبنی و صادر کننده این محصولات ایجاد کرده است.

تخصیص ارز مشکل عمده تولیدکنندگان است

رییس هیات مدیره انجمن مدیران صنایع نیشابور گفت: عداد قابل توجهی واحدهای موفق صادرکننده در نیشابور وجود دارد اما در حال حاضر یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان تخصیص ارز برای وارد کردن مواد و اقلام مورد نیازشان می‌باشد که آنها را دچار چالش جدی کرده است.

محمد رفیقیان افزود: در این بخش تخصیص ارز درست و به موقع انجام نمی‌گیرد که‌ موجب می‌شود تامین مواد اولیه و د نهایت تولید با تاخیر مواجه شود البته تحریم‌های اقتصادی با همه مشکلاتش فرصتهایی را هم برای تولید‌کنندگان داخلی فراهم کرد تا در غیاب محصولات خارجی بتوانند تولیداتشان را عرضه کنند ولی با مشکلات ارزی از این فرصت به خوبی نمی‌توانند استفاده کنند.

حجم صادرات نیشابور کاهش یافته است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور گفت: تبادل ارز و تحریم‌ها مشکلاتی را برای صادرکنندگان ما بوجود آورد که با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها این‌مشکلات بیشتر شد و طبق آمارهای گمرک نیشابور به خاطر این‌مشکلات‌بخش قابل توجهی از حجم صادرات کاهش یافته است.

محمدرضا پورکاویان افزود: این کاهش موجب تاثیرات منفی بر صادرات نیشابور مانند کاهش قیمت آلو، زعفران‌ و پسته بوده و در حال حاضر هم‌ در بخش صادرات شیر خشک شهرستان با مشکلاتی مواجه هستیم که هنوز رفع نشده است.

کرونا صادرات نیشابور را ۵۰درصد کاهش داده است

مدیر گمرگ شهرستان نیشابور گفت: با توجه به تعدد شهرک های صنعتی در نیشابور و وجود شهرک صنعتی خیام به عنوان دومین شهرک صنعتی استان به لحاظ تعداد کارخانه، تولید متنوع و با تیراژ بالای محصولات مختلف صنعتی و در کنار آن محصولات کشاورزی، خشکبار و موادغذایی، ظرفیت های بسیار بالای صادراتی در نیشابور ایجاد شده است.

مصیب برجی افزود: شیوع کرونا و تعهدات ارزی فعلی صادرات نیشابور را کاهش داده به طوری که از ابتدای امسال با کاهش ۵۰ درصدی رقم صادرات از نیشابور این‌مبلغ به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و حجم آن نیز به ۳۶ هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: محصولات فولادی و میلگرد، کاشی، سرامیک، لوازم خانگی، محصولات لبنی، سیم و کابل و محصولات الکترونیکی، مواد شوینده و بهداشتی، محصولات ساختمانی و حتی پودر آلومینیوم تولیدی شرکت های دانش بنیان از جمله محصولات صادراتی تولید شده در نیشابور است.

وی با اشاره به کشورهای مقصد محصولات نیشابور گفت: عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، سوریه، ترکمنستان، روسیه، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه و حتی در مواردی انگلستان، آلمان و کانادا نیز مقصد کالاهای تولید شده در نیشابور بوده و هستند.

صادرات آلو و زیره از نیشابور تقریبا به صفر رسیده است

مدیر گمرک نیشابور با اشاره به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی گفت: صادرات آلو و زیره که سال های گذشته وضعیت خوبی داشت امسال بسیار کم و در حد صفر است. برجی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش آن کرونا است افزود: اکثر صادرکنندگان آلو کشاورزان هستند که کارت بازرگانی نیز ندارند و با این سیستم تعهدات ارزی برای صادرات محصولاتشان دچار مشکل شده اند.

وی با اشاره به اینکه این مشکل در کوتاه مدت توسط مسئولین باید حل شود ادامه داد: ایجاد تشکل های کشاورزی و دریافت کارت بازرگانی که کشاورزان را به مجموعه های سازمان یافته ی قوی تر تبدیل کند می تواند به افزایش فروش منجر شود.

عدم حضور نماینده بانک مرکزی در نیشابور مانع صادرات فیروزه

مدیر گمرک نیشابور در خصوص صادرات فیروزه گفت: برای صادرات این سنگ ارزشمند باید نماینده بانک مرکزی و صنعت و معدن در نیشابور مستقر و آن ها را تایید کند که به همین دلیل صادرات این محصول از نیشابور امکان پذیر نیست.

برجی با بیان اینکه صادرات این‌محصول هم اکنون به صورت چمدانی و از سایر قسمت ها صورت می پذیرد گفت: ایجاد تشکل قوی و ضابطه مند شدن صادرات فیروزه از نیشابور نیز می تواند باعث فروش بیشتر، تسهیل صادرات و جهش بسیار مناسبی را در امر صادرات فراهم کند. در گذشته چون شرکت ها اطلاعات نداشتند و برای صادرات باید به شهرهای دیگر مراجعه می کردند خیلی به صادرات فکر نمی کردند ولی از زمان ایجاد گمرک نیشابور وضعیت صادرات متفاوت شده است و این اتفاق در خصوص فیروزه هم می تواند رخ دهد.