جاده مرگ یا طرح کارشناسی‌شده؟
جاده مرگ یا طرح کارشناسی‌شده؟
خاتون شرق- در یک‌صد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر نیشابور که با ۱۲ دستور کار برگزار شد، بحث پیرامون لایحه پروژه اتصال بلوار پژوهش به جاده باغرود به یکی از پرتنش‌ترین بخش‌های این نشست تبدیل شد.

در یک‌صد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر نیشابور که با ۱۲ دستور کار برگزار شد، بحث پیرامون لایحه پروژه اتصال بلوار پژوهش به جاده باغرود به یکی از پرتنش‌ترین بخش‌های این نشست تبدیل شد.
این لایحه که هدف آن تسهیل دسترسی از مناطق شهری به مسیر باغرود است، با واکنش‌ تند دو عضو شورا همراه شد.
دستور کار هشتم این جلسه مربوط به پروژه زیرسازی و آسفالت مسیر بلوار پژوهش به جاده باغرود به طول چهارهزار و ۲۰۰ متر و با اعتبار ۸۰میلیارد ریال بود.
شکیبا رئیس شورای شهر در مخالفت با این لایحه گفت: من به ۲ دلیل با این طرح موافق نیستم. دلیل اول اینکه این یک کار غیراستاندارد است، فقط به خاطر اینکه بلوار پژوهش را به جاده باغرود متصل کنیم یک جاده مرگ درست می‌کنیم. ما باید ابتدا جان شهروندان برایمان مهمترین موضوع باشد. این جاده یک نقطه اتصال غیراستاندارد با عرض غیراستاندارد و شیب غیراستاندارد خواهد بود. الان این مسیر وجود دارد اما با آسفالت کردن آن باعث می‌شود سرعت تردد ماشین‌ها در این مسیر افزایش پیدا کند.
نکته دوم قیمت املاک آن منطقه با یک آسفالت غیراستاندارد به‌شدت افزایش خواهد یافت و ارزش یک زمین کشاورزی را در آنجا چندین برابر خواهد شد.
در ادامه رضا کراری اظهار کرد: درباره این مواردی که مطرح کردید ای‌کاش به طور کارشناسی صحبت می‌کردید، به ۲ علت: راهی که مدنظر است در پدافند غیرعامل تصویب شده همچنین در کمیته فنی ترافیک و شورای هماهنگی ترافیک هم تصویب شده است و همه موارد فنی آن طرح و بررسی شده است به‌خصوص این که ترافیک جاده باغرود در روزهای تعطیل تا نزدیک روستای فرخک سنگین است.
وی در ادامه اظهار کرد: شخص جنابعالی آقای شکیبا در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ طی نامه‌ای به شهرداری اعلام کردید نسبت به زیرسازی و آسفالت معبری در شمال دانشگاه آزاد سمت جاده باغرود اقدام کنید. شکیبا در واکنش به این اظهار کراری گفت: من نامه کمیسیون را نوشته‌ام قرار نیست چیزی که شما در کمیسیون تصمیم می‌گیرید را من حتماً تأیید کنم.

شما به من درس کارشناسی نده
شکیبا رئیس شورای شهر در ادامه گفت: شما به من درس کارشناسی نده، من درباره ایمنی صحبت می‌کنم، به گفتارت دقت کن.
کراری: کارشناسی ایمنی با شورای ترافیک است نه با شما.
شکیبا: من اصلاً نظر خودم را می‌گویم و مخالفت خودم را اعلام می‌کنم و شما اجازه ندارید این‌طوری صحبت کنید. من الان تذکر می‌دهم که این جاده تبدیل به جاده مرگ خواهد شد.
کراری: الان در جاده باغرود ماشین‌های زیادی داریم که وارد آیلند می‌شوند و هر بار کشته می‌دهد.
شکیبا: در آنجا هم بدون اینکه دیواره حائل و گاردریل ایجاد کنیم آنجا هم جاده مرگ است حالا هر شورای ترافیکی تصویب کرده باشد.
در ادامه حبیب بتویی گفت: فردا اگر اتفاقی در آن جاده بیفتد همین حرف شما را سند قرار می‌دهند که آنجا جاده مرگ است. تشخیص مشخصات جاده در آنجا برعهده شورای شهر نیشابور نیست بلکه بر عهده کمیته ترافیک است.
شکیبا گفت: اگر همه شورای ترافیک به این طرح رأی بدهند من به آن رأی نمی‌دهم. در پدافند گفته نشده که حتماً یک مسیر آسفالت شود در خیلی از جاها یک مسیر جایگزین ایجاد می‌شود که خطر رفع شود. در بلوار فضل استانداردسازی شود ترافیک شهرک خواهد شکست. تنش میان این دو عضو شورا که در صحن علنی شورا شکل گرفت، برای دقایقی روند جلسه را متوقف کرد و فضای شورا را متأثر ساخت. در نهایت باتوجه‌به اختلاف‌نظر میان اعضا، تصمیم گرفته شد لایحه برای بررسی دقیق‌تر به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.

طرح تفصیلی جدید، آغازی برای رونق ساخت‌وساز
در ابتدای همین جلسه رضا کراری خبر مهمی را درباره طرح تفصیلی جدید نیشابور اعلام کرد. به گفته او طرح تفصیلی جدید که توسط استانداری خراسان رضوی ابلاغ شده، می‌تواند زمینه‌ساز رونق ساخت‌وساز و ساماندهی شهری شود.
کراری گفت: طرح تفصیلی قبلی که در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده بود، فقط منطقه ۲ نیشابور را پوشش می‌داد و تهیه آن از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ یعنی حدود ۸ سال طول کشید. اما خوشبختانه در دوره ششم شورا، با پیگیری‌های مداوم و تکمیل اطلاعات، این طرح در آبان ۱۴۰۰ نهایی شد.
او با اشاره به برخی مشکلاتی که از سوی برخی دستگاه‌ها در مسیر تهیه طرح به وجود آمد، تأکید کرد:
باوجود همه موانع، توانستیم یکی از جامع‌ترین طرح‌های تفصیلی نیشابور را به سرانجام برسانیم. این طرح اکنون قابلیت اجرا دارد و می‌تواند مسیر آینده توسعه شهری نیشابور را روشن‌تر کند.
نکته:
اختلاف‌نظر بر سر پروژه‌های شهری پدیده‌ای رایج در شوراهای شهر است؛ اما آنچه اهمیت دارد، نحوه مدیریت این اختلافات و تلاش برای رسیدن به تصمیم‌های کارشناسی شده و به نفع شهروندان است.
در نیشابور، پروژه اتصال بلوار پژوهش به باغرود اکنون در نقطه‌ای حساس قرار دارد؛ مسیری که شاید بتواند پیوندی میان توسعه و امنیت یا منافع و ملاحظات اجتماعی برقرار کند.

تعهدی که بر زمین ماند؛ کتابخانه مرکزی نیشابور را شهرداری می‌سازد، نه بانک ملت
در پایتخت سابق کتاب ایران، وعده بانک ملت برای ساخت کتابخانه محقق نشد؛ شهرداری با ایجاد فضای تجاری به پروژه جان دوباره بخشید
پس از سال‌ها بلاتکلیفی و وعده‌های بی‌سرانجام، شورای اسلامی شهر نیشابور سرانجام در یک‌صد و ششمین جلسه خود با اجرای طرح احداث کتابخانه مرکزی نیشابور توسط شهرداری موافقت کرد؛ پروژه‌ای فرهنگی که قرار بود در سال ۱۳۹۵ و در پی انتخاب نیشابور به‌عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران توسط بانک ملت تأمین مالی شود، اما هرگز از وعده به واقعیت نرسید.
در آن سال‌ها، هم‌زمان با تبلیغات گسترده درباره مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در حوزه فرهنگ، بانک ملت تفاهم‌نامه‌ای را برای احداث کتابخانه مرکزی در نیشابور امضا کرد.
قطعه‌ زمینی در پارک ارغوان برای این منظور اختصاص یافت، اما با گذشت چندین سال، نه‌تنها کلنگی بر زمین زده نشد، بلکه با انقضای مهلت‌های قانونی و بی‌عملی بانک، شورای شهر بارها خواستار بازپس‌گیری زمین
شد.
شهرداری وارد میدان می‌شود
در جلسه اخیر شورا، احمد همت‌آبادی، از اعضای شورا، با اشاره به این سابقه گفت: سال‌ها پیش قطعه ‌زمینی برای احداث کتابخانه مرکزی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی واگذار شد اما با توجه به اینکه پروژه‌ای اجرا نشد، پیگیری‌های متعددی برای پس‌گرفتن زمین انجام شد. به دلیل محدودیت‌های اعتباری نهاد کتابخانه‌ها و عدم ایفای تعهد بانک ملت، توافقی سه‌جانبه میان شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کتابخانه‌های عمومی شکل
گرفت.
بر اساس این توافق، اجرای پروژه به شهرداری واگذار شده و در ازای آن دو هزار مترمربع از فضای همکف مجموعه با کاربری تجاری به شهرداری تعلق خواهد گرفت.

مدلی برای تأمین مالی فرهنگ؛ درآمد پایدار از دل کتاب
طرح جدید که اکنون به تصویب شورای شهر رسیده، ترکیبی از فضاهای فرهنگی و درآمدزا را شامل می‌شود. بر اساس برآوردها، کتابخانه مرکزی نیشابور با زیربنای چهارهزار مترمربع در دوطبقه ساخته خواهد شد. اعتباری در حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه نیاز است. دو سناریو برای اجرای پروژه پیش‌بینی شده است:
۱٫ احداث مستقیم توسط شهرداری و انتخاب پیمانکار از طریق مناقصه
۲٫ مشارکت با سرمایه‌گذار از طریق مزایده و تعیین سهم طرفین
به گفته همت‌آبادی، باوجود تمامی مشکلات، این طرح اکنون وارد فاز عملیاتی شده و امید می‌رود با تأمین منابع از طریق فضاهای تجاری، بدون وابستگی به اعتبارات دولتی، در زمانی منطقی به بهره‌برداری برسد.

نیشابور؛ شهری فرهنگی با فقر زیرساخت‌های فرهنگی
نیشابور که در سال ۱۳۹۵ عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد، هنوز فاقد یک کتابخانه مرکزی مجهز است. این در حالی است که ده‌ها نهاد و مجموعه مردمی در حوزه ترویج کتاب و فرهنگ فعال هستند و شهر از نظر سرانه مطالعه، به گواه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در رده‌های بالای کشوری قرار دارد.
اما نبود زیرساخت‌های مناسب مانند کتابخانه عمومی مرکزی، سالن‌های مطالعه، بانک اطلاعاتی جامع و امکانات دیجیتال، سال‌هاست که به نقطه ضعف ساختاری در چشم‌انداز فرهنگی نیشابور تبدیل شده است. اکنون با ورود شهرداری به میدان ساخت کتابخانه، امید تازه‌ای برای حل این نقیصه شکل‌گرفته است.
طرح احداث کتابخانه مرکزی نیشابور مصداق بارزی از تأخیرهای پرهزینه در توسعه فرهنگی شهرهاست؛ پروژه‌ای که می‌توانست هشت سال پیش به نمادی از همکاری بانک‌ها و نهادهای شهری تبدیل شود، اما در نهایت به همت شهرداری و در سایه سکوت بانک متولی به مرحله اجرا رسید.
شاید این بار، بلوار دانشگاه که محل احداث پروژه است، شاهد تولد نقطه عطفی در فرهنگ شهری نیشابور باشد؛ نه با وعده‌های بانکی، بلکه با مشارکت مردم، شورا و مدیریت شهری.