سعید صفارائی / احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در گفت و گو با خاتون شرق درباره وضعیت واردات خودروهای خارجی گفت: بحث واردات خودرو چه صفر کیلومتر و چه کارکرده با پافشاری نمایندگان مجلس نهایتاً بعد از اینکه در یک مرحله در هیأت عالی نظارت مجمع مطرح شد منجر به این شد که دولت لایحه ای را مطرح و مجلس تصویب نماید.
وی افزود: لزوم واردات خودرو به منظور کاهش قیمت و افزایش کیفیت و همچنین تأمین نیاز مردم موجب شد هیأت عالی نظارت مجمع آن را تأیید و به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود و دولت نیز مکلف شده با همکاری وزارت صمت آییننامه ی اجرایی واردات را تنظیم کند که طی آن واردات به صورت قانونی و طبق روال انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: مافیایی که از بازار انحصاری خودرو و عدم مجوز برای واردات خودرو نفع فراوانی میبرد و با دلالی و واسطه گری و تزریق قطره چکانی خودرو در بازار، قیمت غیر واقعی را برای خوردو ایجاد کرده بود ازاین اتفاق ناراحت است و تمامی دستگاه های متولی اعم از وزارت صمت و مجلس می بایست نظارت کنیم که مافیای واردات خودرو در حوزه ی دیگری شکل گیری نکرده و مانع تراشی ایجاد نکند تا خودروی باکیفیت و قیمت مناسب به دست مردم نرسد.
وی درباره مهمترین مشکل دولت درخصوص قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: در خصوص قیمت، یکی از پارامترهای مهم این بود که انحصار تولید و بازار خودرو را داشتیم.
به عنوان مثال تولیدات سایپا و ایران خودرو با هر کیفیت و قیمتی به علت عدم وجود رقیب و آلترناتیو دیگری در داخل کشور خریدار مجبور به خرید آن با کیفیت های پایین و قیمت های بالا بود.
وی گفت: یکی از معضلات این وضعیت آشفته این بود که هیچ رقیبی در بازار وجود نداشت لذا وقتی خودرویی که قیمت آن ۵۰۰_۶۰۰ میلیون بیشتر نیست به اجبار یک میلیارد تومان از بازار تهیه می شد؛ و با اینکه خودروی خارجی باکیفیت تر رابا دلار۵۰ تومن که قیمت آن به یک میلیارد هم نمی رسد اما بسیار باکیفیت تر از آن هست مسلما تولید داخلی توانایی تحویل خودرو به قیمت کاذب قبلی را ندارد ضمن اینکه اگر کیفیت آن را ارتقاء ندهد در بازار رقابتی عقب افتاده و کسی خریدار محصول نخواهد بود بنابراین چنین فضای رقابتی ای موجب می شود که تولید داخلی کیفیت پایین را افزایش و قیمت بالای خود را تعدیل کند.
وی درخصوص اینکه واردات خودرو از چه زمانی تأثیر خود را در بازار نشان می دهد گفت: در کشور بین تقاضا ی مردم و تولید خودرو سالانه حدود ۵۰۰ هزار کسری داریم وتا زمانی که حجم واردات نزدیک به این مقدار نسبی شود شاهد تأثیر حداکثری خودرو در مقوله ی واردات خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر رکود و کاهش قیمت را شاهدیم که نسبت به افزایش آسانسوری ماه های گذشته افت و قطع داشتیم و تأثیر بلند مدت آن طی یک سال آینده و با واردات ۲۰۰_۳۰۰هزار دستگاه خودرو در بازار مشهود خواهد بود.
هشدار ارکانی درخصوص مافیای واردات خودرو
برچسب ها
راهکارهایی برای کاهش آسیبپذیری شهری
نیشابور در برابر بحران
صنعت استراتژیک فروکروم نیشابور قربانی ناترازی انرژی
طپش فروکروم در قلب نیشابور
فرماندار نیشابور در نشست فرمانداران خراسان رضوی :
اولویت فرمانداران در توزیع اعتبارات دیده نشده است
نیشابور در برابر بحران
خاتون شرق - شهرها، بهعنوان پیچیدهترین نظامهای مصنوع بشر، همواره در معرض تهدیدات ناشی از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارند. این تهدیدات میتوانند با ایجاد اختلال در عملکرد زیرساختها و خدمات عمومی، تبعاتی جبرانناپذیر برای ساکنان و ساختار اجتماعی–اقتصادی شهر به همراه داشته باشند. در چنین شرایطی، اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و مقاومسازی سیستمهای شهری اهمیت بسزایی دارد. پدافند غیرعامل یکی از راهبردهای اساسی در مدیریت بحران و کاهش آسیبپذیری شهرها در برابر مخاطرات گوناگون است که در سالهای اخیر جایگاه برجستهای در سیاستگذاریهای ملی و محلی پیدا کرده است.
طپش فروکروم در قلب نیشابور
خاتون شرق - ساخت کارخانه فروکروم در نیشابور، طرحی صنعتی است که میتواند چهره اقتصادی این شهرستان را دگرگون کند؛ پروژهای بزرگ در میانه کمبود سرمایهگذاری صنعتی در شرق کشور، که هم فرصت اشتغالزایی گسترده دارد و هم ایران را در تولید یکی از مواد راهبردی صنایع فولاد یک گام به خودکفایی نزدیکتر میکند. حالا نیشابور، شهری با پیشینهای غنی در فرهنگ و تاریخ، در آستانه تبدیل شدن به یکی از قطبهای تولید فروآلیاژ در کشور قرار گرفته است. اما این پروژه چه چشماندازی پیشروی صنعت و محیطزیست نیشابور خواهد گشود.
اولویت فرمانداران در توزیع اعتبارات دیده نشده است
خاتون شرق - در نشست فرمانداران استان خراسان رضوی، مهدی دونده، معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور اظهار کرد: یکی از دغدغههای فرمانداران پهنه و منطقه نیشابور، عدم حضور مدیران کل در شهرستانهای پیرامون است. شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربتحیدریه و مشهد بهعنوان نقاط کانونی، همواره میزبان مدیران استانی و کشوری بودهاند؛ اما سایر شهرستانها نیز این توقع را دارند که مدیران کل استانداری و دستگاههای اجرایی استان در آنها نیز حضور پیدا کنند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.