سعید صفارائی / احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در گفت و گو با خاتون شرق درباره وضعیت واردات خودروهای خارجی گفت: بحث واردات خودرو چه صفر کیلومتر و چه کارکرده با پافشاری نمایندگان مجلس نهایتاً بعد از اینکه در یک مرحله در هیأت عالی نظارت مجمع مطرح شد منجر به این شد که دولت لایحه ای را مطرح و مجلس تصویب نماید.
وی افزود: لزوم واردات خودرو به منظور کاهش قیمت و افزایش کیفیت و همچنین تأمین نیاز مردم موجب شد هیأت عالی نظارت مجمع آن را تأیید و به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود و دولت نیز مکلف شده با همکاری وزارت صمت آییننامه ی اجرایی واردات را تنظیم کند که طی آن واردات به صورت قانونی و طبق روال انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: مافیایی که از بازار انحصاری خودرو و عدم مجوز برای واردات خودرو نفع فراوانی میبرد و با دلالی و واسطه گری و تزریق قطره چکانی خودرو در بازار، قیمت غیر واقعی را برای خوردو ایجاد کرده بود ازاین اتفاق ناراحت است و تمامی دستگاه های متولی اعم از وزارت صمت و مجلس می بایست نظارت کنیم که مافیای واردات خودرو در حوزه ی دیگری شکل گیری نکرده و مانع تراشی ایجاد نکند تا خودروی باکیفیت و قیمت مناسب به دست مردم نرسد.
وی درباره مهمترین مشکل دولت درخصوص قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: در خصوص قیمت، یکی از پارامترهای مهم این بود که انحصار تولید و بازار خودرو را داشتیم.
به عنوان مثال تولیدات سایپا و ایران خودرو با هر کیفیت و قیمتی به علت عدم وجود رقیب و آلترناتیو دیگری در داخل کشور خریدار مجبور به خرید آن با کیفیت های پایین و قیمت های بالا بود.
وی گفت: یکی از معضلات این وضعیت آشفته این بود که هیچ رقیبی در بازار وجود نداشت لذا وقتی خودرویی که قیمت آن ۵۰۰_۶۰۰ میلیون بیشتر نیست به اجبار یک میلیارد تومان از بازار تهیه می شد؛ و با اینکه خودروی خارجی باکیفیت تر رابا دلار۵۰ تومن که قیمت آن به یک میلیارد هم نمی رسد اما بسیار باکیفیت تر از آن هست مسلما تولید داخلی توانایی تحویل خودرو به قیمت کاذب قبلی را ندارد ضمن اینکه اگر کیفیت آن را ارتقاء ندهد در بازار رقابتی عقب افتاده و کسی خریدار محصول نخواهد بود بنابراین چنین فضای رقابتی ای موجب می شود که تولید داخلی کیفیت پایین را افزایش و قیمت بالای خود را تعدیل کند.
وی درخصوص اینکه واردات خودرو از چه زمانی تأثیر خود را در بازار نشان می دهد گفت: در کشور بین تقاضا ی مردم و تولید خودرو سالانه حدود ۵۰۰ هزار کسری داریم وتا زمانی که حجم واردات نزدیک به این مقدار نسبی شود شاهد تأثیر حداکثری خودرو در مقوله ی واردات خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر رکود و کاهش قیمت را شاهدیم که نسبت به افزایش آسانسوری ماه های گذشته افت و قطع داشتیم و تأثیر بلند مدت آن طی یک سال آینده و با واردات ۲۰۰_۳۰۰هزار دستگاه خودرو در بازار مشهود خواهد بود.
هشدار ارکانی درخصوص مافیای واردات خودرو
برچسب ها
شروه و دمام بوشهر در عزای بندرعباس
از نغمه تا نوحه، بوشهر به سوگ نشست
کار مردم را به مردم بسپارید
خاتون شرق- وقتی مردم، فرهنگ را از دل کوچهها و خاطرهها بیرون میکشند و جانی تازه به آن میدهند، تنها کاری که باید کرد، این است: مزاحمشان نشوید! فستیوال «کوچه» در بوشهر یکی از همان تلاشهای صمیمی و خودجوش بود که بیهیچ هیاهوی دولتی، توانست نفس تازهای به بافت تاریخی شهر ببخشد. کوچههایی که زمانی خاموش بودند، با صدای خیامخوانی و موسیقی جنوب، روشن شدند.
از نغمه تا نوحه، بوشهر به سوگ نشست
خاتون شرق- هفته گذشته، وقتی درباره فستیوال مردمی «کوچه» نوشتم و گفتم «کار مردم را به مردم بسپارید»، شاید خیلیها گمان نمیکردند این جمله تا چه حد میتواند معنای عمیقی در دل خود داشته باشد.
پای لنگ رسانهها در فاجعه بندر شهید رجایی
خاتون شرق- آتش در بندر شهید رجایی، نه تنها قلب اقتصادی کشور را سوزاند، بلکه بار دیگر ضعفها و کاستیهای جدی رسانهها در پوشش بحرانهای ملی را نمایان کرد. در حالی که تاکنون شمار جانباختگان این حادثه به دستکم ۴۰ نفر رسیده، هنوز اخبار دقیق و شفاف از تعداد مصدومان و، مهمتر از آن، علت اصلی حادثه منتشر نشده است. خلأ بزرگتر، غیبت رسانههای رسمی در پوشش لحظهبهلحظه و مستقیم این فاجعه است که بار دیگر، ضعف مزمن صداوسیما و رسانههای داخلی در مدیریت اطلاعرسانی بحران را آشکار ساخت.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.