سالانه ۸۶۰۰۰۰ کارگر در اثر آلودگی هوای محیط کار جان خود را از دست می دهند
سالانه ۸۶۰۰۰۰ کارگر در اثر آلودگی هوای محیط کار جان خود را از دست می دهند
خاتون شرق - یکشنبه گذشته هشتم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۸ آوریل مراسم‌ گرامیداشت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با حضور فرماندار زبرخان، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری نیشابور و جمعی از مسئولان و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و مدیران صنایع تولیدی نیشابور بزرگ در سالن همایش‌های اردوگاه بین‌المللی باغرود برگزار شد.

یکشنبه گذشته هشتم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۸ آوریل مراسم‌ گرامیداشت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با حضور فرماندار زبرخان، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری نیشابور و جمعی از مسئولان و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و مدیران صنایع تولیدی نیشابور بزرگ در سالن همایش‌های اردوگاه بین‌المللی باغرود برگزار شد.


در ابتدای این برنامه پیام دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که به مناسبت این روز صادر شده بود قرائت شد.
در بخشی از پیام معاون وزیر آمده بود:
هر ساله سازمان بین المللی کار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای ۲۸ آوریل را با تمرکز بر موضوعات مرتبط با ایمنی و بهداشت حرفه ای گرامی می‌دارد و از آنجا که پدیده رو به گسترش تغییر اقلیم در جهان تهدیدی جدی برای حیات و توسعه جامعه بشری محسوب می‌شود و بایستی پیامدها و آسیبهای ناشی از آن مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد شعار امسال در این روز نیز بر روی بررسی تأثیر تغییرات اقلیم بر سلامت شاغلین و اهمیت رعایت مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط های کاری در چنین شرایطی تمرکز دارد.


تغییر الگوهای آب و هوایی مانند استرس گرمایی، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا، رویدادهای شدید آب و هوایی، کمبود آب و غذای سالم، گسترش حشرات و حیوانات موذی در محیط زیست، افزایش مواجهه با مواد شیمیایی و به تبع آن گسترش بیماریهایی از قبیل گرمازدگی، شیوع بیماریهای واگیر و غیرواگیر، اختلالات روانی، بیماریهای منتقله از طریق ناقلین و … تأثیرات قابل توجهی بر شاغلین و نیروی کار به ویژه ایمنی و بهداشت کارگران می گذارد لذا سیاست گذاری‌ها، تدوین استانداردها و تعیین خط‌مشی‌های ایمنی و بهداشتی در محیط کار باید به گونه‌ای باشد که ارتقاء سلامت افراد و پیشگیری از تأثیرات تغییر اقلیم به ویژه برای جمعیت بیش از ۲۰میلیونی شاغلین کشور و افزایش بهره وری و جهش تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری می‌باشد را تأمین نماید.
فرا رسیدن این روز را که امسال در کشورمان مصادف با یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می‌باشد به همه تلاشگران این عرصه و همکاران محترم بهداشت حرفه‌ای تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و از حمایتهای شما و زحمات بازرسان محترم بهداشت حرفه ای آن دانشگاه در راستای حفظ و ارتقای سلامت شاغلین کشور تشکر و قدردانی می‌کنم.


ما نیز همگام با سازمان بین المللی کار و کشورهای عضو با شعار «زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم هم‌اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم» و با برپایی مراسم بزرگداشت و اقدام جمعی باومشارکت کلیه ذینفعان در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی به خصوص جامعه هدف این روز را گرامی می‌داریم.

کارشناسان بهداشت حرفه‌ای صنایع شرکای دانشگاه علوم‌پزشکی هستند
دکتر حامد جز جلالیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در این مراسم گفت: کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع شرکای ما در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور هستند و برای ارتقای سلامت و امنیت محیط کار شاغلان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تلاش می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه نیشابور پس از مشهد دومین ظرفیت صنعتی بزرگ استان است گفت: حفظ شاخص‌های سلامت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش آسیب‌ها بر نیروی کار تاثیرگذار است و باید اطلاعات کارگران و کارفرمایان درباره ایمنی محیط کار افزایش یابد و امیدواریم با همکاری صنایع به سمت محیطی هرچه ایمن‌تر و بهداشتی برای شاغلان و کارگران پیش برویم.
در ادامه این برنامه مهندس لایق با ارائه گزارشی از خطرات بهداشتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی گفت: بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) تعداد بسیاری از کارگران (بیش از ۷۰درصد نیروی کار دنیا) در معرض خطرات بهداشتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی قرار دارند لذا سرویسهای حفاظتی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی موجود در تلاش هستند تا با خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی مقابله کنند.
در حال حاضر تغییرات آب و هوایی در تمام مناطق جهان تأثیرات جدی بر ایمنی و سلامت کارگران گذارده و سازمان بین المللی کار (ILO) طبق آخرین آمار موجود در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده احتمالاً از ۳.۴ میلیارد نیروی کار جهانی بیش از ۲.۴ میلیارد نفرشان در قسمتی از کار خود در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند.
سالانه ۱۸۹۷۰ زندگی و ۲۰۰۹ میلیون سال طول عمر تعدیل شده با ناتوانی از دست می رود که علت تامه آن ۲۲۸۷ میلیون مورد آسیب شغلی ناشی از گرمای بیش از حد است.
البته این آمار شامل ۲۶.۲ میلیون نفری نیست که در سراسر جهان با بیماریهای مزمن کلیوی مرتبط با استرس گرمایی محل کار زندگی می‌کنند (آمار سال ۲۰۲۰).
البته تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر سلامتی کارگران محدود به قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد نیست به عبارت دیگر تغییرات مذکور ترکیبی از خطرات را ایجاد می‌کند که منجر به مجموعه ای از شرایط مضر برای سلامتی می‌شود‌.
این گزارش بیانگر این نکته است که تاثیرات مضر و خطرناک بر سلامتی در کارگران علل متعددی دارد از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماریهای تنفسی، اختلال در عملکرد کلیه و تاثیرات منفی بر سلامت روان که همگی با تغییرات آب و هوایی ارتباط مستقیم دارند.
در حال حاضر ۱.۶میلیارد کارگر در معرض اشعه ماوراء بنفش و بیش از ۱۸۹۶۰ مرگ ناشی از سرطان پوست غیر ملانومایی رخ می‌دهد.
همچنین سالانه قریب به ۱۶ میلیارد نفر در معرض آلودگی هوای محیط کار قرار می‌گیرند که منجر به مرگ ۸۶۰۰۰۰ کارگر در اثر کار در فضای باز می شود.
سالانه از حدود ۸۷۰ میلیون کارگر شاغل در بخش کشاورزی بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در معرض سموم دفع آفات قرار گرفته و بر اثر مسمومیت با آفت‌کشها جان خود را از دست می‌دهند.
سالانه حدود ۱۵۰۰۰ مرگ به دلیل قرار گرفتن در معرض بیماریهای انگلی و ناقلین رخ می‌دهد‌.
در همین راستا ملاحظات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باید به بخشی از سیاستها و اقدامات لازم در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی تبدیل شود و کار در محیطهای ایمن و سالم به عنوان یکی از اصول و حقوق اساسی شاغلین در محل کار شناخته شده و بایستی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی همانند هر جنبه دیگری از کار متعهد باشیم.
در پایان این مراسم از کارشناسان نمونه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار و نمایندگان صنایع برتر و صنایع حمایت کننده از این برنامه تقدیر شد.