کاربری زمین‌های مسکن‌ ملی جاده باغرود تعیین تکلیف نشده
کاربری زمین‌های مسکن‌ ملی جاده باغرود تعیین تکلیف نشده
خاتون‌شرق- علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور درخصوص وضعیت ۱۱۰هکتار زمین نهضت ملی مسکن در حاشیه جاده باغرود گفت: امنیت غذایی برای ما مهم است، مسکن هم مهم است اما روند تشخیص کاربری این اراضی برای تغییر انجام نشده و هنوز هیچ نظری در این خصوص از سوی جهاد کشاورزی اعلام نشده است.

علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور درخصوص وضعیت ۱۱۰هکتار زمین نهضت ملی مسکن در حاشیه جاده باغرود گفت: امنیت غذایی و مسکن هردو برای ما اهمیت دارد اما روند تعیین کاربری این اراضی برای تغییر انجام نشده و هنوز هیچ نظری در این خصوص از سوی جهاد کشاورزی اعلام نشده است.
علی مبارکی افزود: ابتدا بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی با مالک توافق شده است در حالی که پیش از آن باید نظر جهاد کشاورزی اخذ و از مرکز تحقیقات کشاورزی از این اراضی نمونه‌برداری می‌شد تا براساس آن کلاس خاک مشخص شود و این موضوع در شورای عالی شهرسازی در تهران مطرح و به شهرستان ارجاع داده شده است‌.
وی اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی یکی از چالش‌های جهاد کشاورزی است و سال گذشته در این حوزه ۷۰۰ اخطار و از ابتدای امسال ۲۷۵ اخطار صادر و از این تعداد ۱۰۰فقره پرونده در دادگاه تشکیل شده است.
وی گفت: از ابتدای امسال ۷۲ مورد قلع‌و‌قمع ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز انجام و تاکنون در حوزه تغییر کاربری‌ها برای کشاورزان ۱۵۰نفر روز دوره آموزشی برگزار شده است.

چاه های کشاورزی نیشابور در بحران

علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی گفت: امسال به خاطر کمبود برق چاه‌های کشاورزی نیشابور در حالت فوق‌العاده بود و خاموشی آنها از سه روز در هفته به ۶ روز رسیده است.
وی اظهار کرد: در نیشابور ۹۰۳ چاه کشاورزی وجود داردکه ۶۳درصد منابع آب کشاورزی این شهرستان را تأمین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برای تأمین امنیت غذایی باید از منابع آبی به طور بهینه استفاده شود اظهار کرد: در حوزه کشاورزی نیشابور ۱۳هزار و ۲۰۰هکتار آبیاری نوین انجام شده که حدود ۲۳درصد کل زمین‌های کشاورزی این شهرستان را شامل می‌شود، بدین‌ترتیب ۷۲۰میلیون‌ مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.
وی گفت: براساس برآوردهای انجام شده ۷۰درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و نیشابور تنها شهرستانی است که دارای مجمع خیرین آب است و به هر میزان دولت در بخش لایروبی قنوات سرمایه‌گذاری کند خیران نیز به همان‌ میزان سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی بیشترین دخالت را در حوزه بازار و تأمین امنیت مواد غذایی دارد وطی چند سال گذشته تغییر اقلیم و کاهش بارش و همچنین سرمای منفی ۲۰درجه پارسال تاثیر منفی بر تولید محصولات کشاورزی داشت، همچنین با قطعی گاز هم روبرو بودیم که با مدیریت انجام شده در این‌ زمینه مشکلی برای گلخانه‌ها پیش نیامد.
وی گفت: امسال تاکنون ۱۳۱ ممیز ۹دهم‌میلی‌متر بارندگی داشتیم و این‌ میزان در بلند مدت حدود ۲۲۶ میلیمتر بود که حدود ۴۱ممیز هفت دهم درصد کاهش داشته و امسال هم نسبت به پارسال ۳۳ درصد کاهش بارندگی داشتیم.
وی اظهار کرد: امسال ۲۱هزار و ۱۶۸ تُن خرید تضمینی گندم داشتیم که این‌ میزان پارسال ۱۳هزار و ۵۵۰ تن بوده است و امسال میزان سن‌زدگی و آفات غلات نسبت به پارسال ۶۵درصد کاهش یافته که در کیفیت نان مؤثر است.
وی گفت: پارسال ۹هزار و ۳۰۰هکتار کشت گندم در نیشابور انجام‌ شد و امسال این‌میزان یکصد هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: امسال میزان توزیع بذر اصلاح شده گندم از ۳۹۳ تن در سال گذشته به ۸۸۰ تن رسیده و در حال حاضر متوسط تولید این محصول در نیشابور سه‌ونیم تن در هکتار است که امیدواریم امسال با توزیع این‌میزان بذر اصلاح شده افزایش یابد.
وی اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار جهاد کشاورزی است و پس از کرونا اقبال شهروندان به این حوزه بیشتر شده و زنجیره تولید و عرضه گیاهان دارویی در نیشابور در حال تکمیل بوده و تولید آن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
وی افزود: تاکنون بالغ بر ۱۹ هکتار توسعه کشت گلخانه ای در نیشابور انجام‌ و پروانه تأسیس برای ۱۸هکتار دیگر هم صادر شده است.
وی گفت: نیشابور پارسال با تولید هفت‌هزار و ۵۷۵تن گوشت قرمز رتبه نخست استان را داشت و در حال حاضر ۶۴واحد پرورش مرغ در نیشابور وجود دارد که حدود ۵۰درصد از نیاز این شهرستان را تأمین می‌کند اما در این حوزه سرمایه‌گذاری چشم گیری انجام نشده است.
وی اظهار کرد: در نیشابور ۵۷۰هزار رأس دام سبک و ۶۱ هزار رأس دام‌ سنگین‌ وجود دارد و تولید همه محصولات کشاورزی به جز گوشت مرغ مازاد بر نیاز در داخل نیشابور انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی در دستور کار جهاد کشاورزی نیشابور قرار دارد گفت: ایجاد زنجیره تولید و عرضه گوشت مرغ در نیشابور در حال تکمیل است وبدین ترتیب نوسان‌های قیمت مرغ در بازار مدیریت می‌شود تا دیگر مرغ‌دار دغدغه‌ای برای تأمین نهاده و عرضه به بازار نداشته باشد.
وی گفت: برنامه‌ریزی اولیه برای تولید و پرورش ۵۰۰نفر شتر در نیشابور انجام‌ شده و نیازمند حدود ۷۰میلیارد تومان اعتبار است و محصولات آن دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی است.