دشت نیشابور بیشترین فرونشست‌های خراسان رضوی را دارد
دشت نیشابور بیشترین فرونشست‌های خراسان رضوی را دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بیشترین بیلان منفی استان در موضوع فرونشست ها را دشت نیشابور دارد و بخش اعظم فرونشست‌ها به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی رخ می‌دهد.

فهیمه قاسم آبادی

حجت علی شایان فر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و مدیریت بحران شهرستان نیشابور گفت: نیشابور به لحاظ خطرپذیری از مناطق مهم و خطر خیز استان است و از نظر مدیریت بحران نیز بسیار اهمیت دارد. وی با تقدیر از انسجامی که بین دستگاه های اجرایی و ادارت شهرستان در زمینه مدیریت بحران شکل گرفته است افزود: بهترین نوع مدیریت بحران مدیریت جامعه محور است و مردم را باید در مدیریت و پیشگیری بحران ها به کمک گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین میزان کشته شدگان سیل در همه این سال ها مربوط به نیشابور و سیل بوژان بوده است و بر لزوم تدوین طرح های خطرپذیری باید تاکید داشت. شایان‌فر اظهار داشت: در جذب اعتبارات سال گذشته تا شهریور امسال ۴٩٧ میلیارد تومان اعتبار، کمک بلاعوض و تسهیلات به بخش های مختلف آسیب دیده و خسارت دیده استان پرداخت شده است که علاوه بر آن حدود ٣٠٠ میلیارد تومان به بخش استمهال وام ها اختصاص یافته از این مبلغ ٢۶٠ میلیارد آن جذب شده و امسال نیز ١٩٨ میلیارد تومان جهت استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده به اعتبارات اضافه شده است.

اطلس نقاط بحرانی نیشابور در دست تهیه است

فرماندار نیشابور نیز در این جلسه گفت: اطلس نقاط بحرانی و بانک اطلاعاتی شهرستان مبتنی بر دانش در دست تهیه است. علیرضا قامتی با اشاره به تصرفات غیرقانونی حریم و بستر رودخانه فاروب رومان و کاهش حجم کال های جنگل و نانوا به واسطه همین تصرفات غیرقانونی که بعضا نیز همچون وجود خیابان ۴۵ متری در بستر رودخانه که مصوب طرح تفصیلی شهر نیز هست و قانونی انجام شده است افزود: اگر بخواهیم مدیریت بحران انجام دهیم باید جسارت بخرج دهیم و از حاشیه ها و فشارهای ایجاد شده ابایی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی و تغییر سامانه های بارشی به اواخر سال و فروردین که بارش های سنگینی را نیز به همراه دارد و همچنین احتمال بازگشت دوره های سالیانه سیلاب در رودخانه فاروب رومان با دوره های ٢۵ ساله ١٢۵ مترمکعب برثانیه و صد ساله ٣۵۶ مترمکعب برثانیه باید آمادگی خود را جهت مدیریت این گونه بحران ها داشته باشیم.

قامتی ادامه داد: در موضوع فرونشست دشت ها نگاه پدافندی نبوده و جایگزین برای چاه های شرب مجتمع های آب روستائی پیش بینی نشده است و امروز گرفتار مشکلات آن شده ایم.

فرماندار نیشابور همچنین با انتقاد از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها تصریح کرد: عامل اصلی وقوع سیل در اکثر موارد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها است و شهرداری با جدیت در بخش ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کند، و پلیس ساختمان شهرداری ها به موقع و کارآمدتر عمل کند.

مطالبه گری از دستگاه های اجرایی باید به یک گفتمان غالب تبدیل شود

دادستان شهرستان نیشابور نیز در این جلسه بر ضرورت استفاده حداکثری دستگاه های اجرایی از اختیارات قانونی خود با هدف کاهش حوادث و جرایم با زمینه های بحران تاکید کرد.

سید محمد حسینی با انتقاد از عدم استفاده به موقع دستگاه های اجرایی از اختیارات قانونی خود در پیشگیری از بحران گفت: لزوم مطالبه گری از دستگاه های اجرایی مسئول در حوزه بحران باید به یک گفتمان غالب در تمام قسمت های حاکمیت اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضا و ارشد اجرایی شهرستان تبدیل شود و بر لزوم جرم انگاری و اهمال و سهل انگاری دستگاه هایی که به موقع و به هنگام با تخلفات و تجاوزات منتهی به بحران برخورد نمی کنند، تاکید کرد.

حسینی با اشاره به نقش آفرینی کمیسیون ماده صد شهرداری ها افزود: در مورد ساخت و سازهایی که در حریم یا بستر رودخانه ها است، دستگاه های مربوطه جز به تخریب به چیزی فکر نکنند. وی همچنین بر افزایش امکانات لجستیکی و تجهیز دستگاه های اجرایی جهت مقابله با بحران تاکید و عنوان کرد: دستگاه های اجرایی تامین کننده خدمات زیربنایی دقت کنند نباید به اسم رساندن خدمت به دست مردم نقش تسهیل گری در تخلفات و جرم را داشته باشند در غیر اینصورت کارمان عبث است.