عصبانیت نماینده مجلس وزیر نیرو را به نیشابور کشاند
عصبانیت نماینده مجلس وزیر نیرو را به نیشابور کشاند
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو طی سفر به نیشابور و فیروزه با حضور در شورای اداری این شهرستان‌ها از نزدیک در جریان مشکلات حوزه آب و برق قرار گرفت و مصوباتی را برای حل مشکلات و تسریع در روند اجرایی طرح‌های انرژی صادر کرد.

وزیر نیرو در شورای اداری شهرستان نیشابور گفت: بعد از سفر هیات دولت در سال جاری به خراسان رضوی با توجه به کم توجهی که به سه شهرستان فیروزه، نیشابور و زبرخان در مصوبات حوزه آب و برق شده بود، قول دادیم که در این شهرستانها حضور یابیم و غفلت مزبور را جبران کنیم، به همین منظور در سفر امروز اعتبارات لازم برای رفع مشکلات مختلف در حوزه های آب و برق شهرستانهای مزبور اختصاص می یابد.
علی اکبر محرابیان افزود: به همین دلیل همراه با مدیران استانی و کشوری حاضر در وزارت به شهرستان نیشابور سفر کردیم تا مشکلات را از نزدیک بررسی و برای آن تصمیم گیری کنیم.

تخریب ۱۲ حلقه چاه آب به دلیل رانش زمین
علیرضا اخویان مدیرعامل شرکت آبفای شهرستان نیشابور در این جلسه گفت: از سال ۹۹ تا یک‌ ماه قبل ۱۲ حلقه چاه آب شرب به دلیل رانش زمین از مدار خارج شده است‌ که‌ تغییر محل داده شده است و این رانش ها که از ۷۰ تا ۲۰۰ متر وجود دارد از جنوب شرق تا شمال شرق نیشابور ادامه دارد که از مشکلات جدی است.
وی بیان کرد: برای ایجاد زیرساخت های طرح ملی مسکن در حوزه آب و فاضلاب، تاسیسات ذخیره سازی، پمپاژ و تامین آب این مجموعه ها ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی خاطر نشان کرد: خیرین در ۷ روستا با ۱۰ هزار نفر جمعیت چاه آب شرب ایجاد کرده‌اند که متاسفانه امکان تامین برق آنها فراهم‌ نبوده و به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ۳۴۰ روستا خدمات ارائه می دهیم اما الگوی مصرف در روستاها تغییر کرده و میانگین آب مصرفی در آنها به ۲۹۰ لیتر در شبانه روز رسیده در حالی که تاسیسات ما پاسخگوی نیست و نیاز به مهندسی مجدد دارد.

لزوم تقویت زیرساخت صنعت برق برای صنایع
علیرضا براتی رئیس اداره برق شهرستان نیشابور نیز در این‌مراسم گفت: یکی از مهمترین طرح‌های ما در نیشابور احداث پست در منطقه بوژان است که کلنگ‌زنی آن انجام شده و درخواست تسریع در جذب اعتبارات آن را داریم و نیازمند افزایش زیرساخت‌های فوق توزیع و ترانس سوم در منطقه هستیم تا اگر صنایع جدیدی اضافه شد توان لازم را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: یکی‌ دیگر از نیازهای ما ایجاد پست فوق توزیع در منطقه سرولایت است تا بتوانیم پاسخگوی شهرک صنعتی این‌منطقه باشیم همچنین منابع لازم برای ایجاد زیرساخت های شبکه برق در مسکن ملی تعیین تکلیف نشده است، همچنین ساختمان مدیریت برق شهرستان بسیار قدیمی است و پاسخگوی نیاز شهرستان نیست.

میزان کسری مخزن دشت نیشابور به ۱۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است
سعید خجسته‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور در این‌ جلسه با بیان اینکه دشت نیشابور پس از دشت مشهد بزرگترین دشت استان است گفت:  ۱۴۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن دشت نیشابور بوده که با نصب دستگاه های هوشمند و مدیریت بهینه موفق شدیم میزان کسری را به ۴۲ میلیون‌ متر مکعب کاهش دهیم همچنین میزان افت دراز مدت دشت یک متر و ۲۴ سانت بوده که با طرح های اجرایی در حوزه مدیریت مصرف و مشکارت کشاورزان به ۴۰ سانتی متر در سال کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: با توجه به وسعت دشت نیشابور، ارتقای جایگاه سازمانی امور منابع شهرستان مورد نیاز است و در عین حال نیروی انسانی و لجستیک ما برای پوشش منطقه کم است.
وی با بیان اینکه باید از سیلاب ها نهایت استفاده را کرده تا دشت را تغذیه کنیم افزود: طرح پروژه تغذیه مصنوعی فاروب رومان را داریم که نیازمند لایه روبی است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین لایه روبی و ساماندهی رودخانه فاروب رومان نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تاکید دادستان به وزیر نیرو برای مراجعه به گزارش محرمانه
سیدمحمد حسینی دادستان شهرستان نیشابور در این‌ جلسه گفت: کمبود برق به گفته کارشناسان دلیلش مصرف بالای کارخانه های مختلف مانند صنعت فولاد سازی است که در نیشابور هم داریم و این ها خودشان باید برق خود را تولید کنند.
وی با بیان اینکه به تصفیه خانه فاضلاب نیشابور  توجه کنید خاطر نشان کرد: برای این‌موضوع می‌توانید به گزارش محرمانه چند سال پیش استناد کنید.
وی ادامه داد: متاسفانه پول حاصل از خرید برق از نیروگاه های کوچک‌مقیاس توسط وزارت خانه پرداخت نمی شود که نیاز دارد برای حمایت از تولید به این موضوع توجه شود.

وی اظهار کرد: یکی‌دیگر از مشکلات ما ساخت و ساز در حریم شبکه های فشار قوی برق است، سال ها از ساخت برخی ساختمان ها در حریم ها می‌گذرد پس از آن به دادستان ها می‌گویند دستور تخریب بدهید. چرا همان اول اقدام نشده است؟ یکی‌از دلایل مهم آن تمرکز رسیدگی‌ها در مشهد است که خواهان انتقال به شهرستان ها هستیم.
وی با اشاره به اختلاف شرکت توزیع برق و نیروگاه سیکل ترکیبی گفت: اختلاف نیروگاه سیکل ترکیبی و برق منطقه ای برای تصاحب خانه های سازمانی و مجموعه توانیر مدت هاست که در نیشابور تبدیل به معضل شده و  این‌ موضوع تا کی باید معطل بماند؟ این وضعیت واقعا شایسته نیست.

از دیدن مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ناراحت و عصبانی شدیم
نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات وزارت نیرو را در سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی که دیدم ناراحت و عصبانی شدم چون حتی یک ریال به سه شهرستان حوزه انتخابیه ما اختصاص پیدا نکرده بود.
احسان ارکانی با بیان اینکه ۴ هزار و ۶۷۰‌ میلیارد تومان فقط برای آب و فاضلاب و برق مشهد اختصاص یافته گفت: اگر بر مبنای جمعیت بود حداقل یک ششم این اعتبارات باید به شهرستان های ما می آمد و با هر معیاری حساب می‌کردند حداقل یک ریال که سهم‌ شهرستان های ما می شد. مگر می شود دولت آقای رئیسی که شعارش عدالت است به استان و شهری مثل نیشابور بیاید و سهم‌ ما صفر ریال باشد. امیدواریم با حضور وزیر نیرو‌ که به ما قول دادند کمک‌های خوبی به شهرستان شود.

منتظر بزرگترین مافیای کشور باشید
دیگر نماینده نیشابور در مجلس نیز در این جلسه گفت: هزار مگاوات در نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور به چرخه مصرف کشور می دهیم و توقع داریم سهمی از آن به خودمان برگردد و این‌توقع زیادی نیست.
هاجر چنارانی با بیان اینکه پست ۴۰۰ کیلو ولتی برای استفاده صنایع باید به شهرک صنعتی عطار منتقل شود افزود: در کنار نیروگاه،  فولاد خراسان را داریم که از مصرف کنندگان زیاد برق است. از وزارت نیرو باید فشار گذاشته شود تا به دنبال تامین انرژی خود و  انرژی ها پاک باشند.
وی با اشاره به خط انتقال آب از جنوب به شرق کشور گفت: طی ۱۰، ۱۵ سال آینده بزرگترین مافیای کشور برای انتقال آب از خلیج فارس به وجود خواهد آمد. در حال حاضر آب را لیتری ۱۰۰ تومان‌ می‌فروشند، ۱۰ سال آینده به چه قیمتی خواهد بود. سهم نیشابور باید به قیمت دولتی در آینده این‌طرح گنجانده شود‌.

تأمین آب شرب شهر فیروزه از طریق سد بار تا پایان امسال
به گزارش صداوسیما علی اکبر محرابیان طی این سفر یک روزه در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزه گفت: تأمین آب شرب شهر فیروزه از طریق سد بار، باید تا پایان سال تمام شود و آب سالم به فیروزه برسد.
وی با بیان اینکه تا پایان امسال روبی مسیل رودخانه ماروسک اعتبار لازم پیش بینی خواهد شد گفت: از اعتبارات تنش‌آبی  حفر چاه آب شرب فیروزه در روستای سلیمانی هم انجام می‌شود و در خصوص آبرسانی روستایی ۲۰ روستای بحرانی در فیروزه داریم که از اعتبارات جهاد آبرسانی مشکلات آن‌ها حل خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: در خصوص آب شرب شهر همت آباد و گرماب ۷۰ درصد از اعتبارات تنش و ۳۰ درصد از اعتبارات شرکت آب و فاضلاب تأمین اعتبار خواهد شد و برای تأمین آب شرب دو شهر همت آباد و گرماب، حفرچاه آب شرب، ۹ کیلومتر خط انتقال پلی اتیلن و مخزن هزار لیتر مکعبی برای این دو شهر انجام می شود.
وی در خصوص تأمین برق ناحیه صنعتی گرماب نیز گفت: با پست توزیع فیروزه ۱۰ مگا وات برای ناحیه صنعتی گرماب تامین برق می‌شود و یک ترانس توسط شرکت توانیر برای تکمیل این پست می‌دهد و یا اعتبار آن به شرکت برق استان خراسان رضوی پرداخت می‌شود.
در این سفر وزیر نیرو با اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای تامین روشنایی محور نیشابور در حوزه کمربندی، چهار میلیارد تومان برای برق رسانی به چاه های کشاورزی خیرساز نیشابور، چهار میلیارد تومان برای تامین برق متقاضیان صنعتی نیشابور، بازسازی ساختمان مدیریت برق نیشابور، ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل پست برق بوژان، تامین اعتبار از محل فاینانس چین برای نصب ترانس سوم پست ۴۰۰ کیلوولت نیشابور و ایجاد پست برق برای ناحیه صنعتی سرولایت موافقت کرد.
محرابیان همچنین نسبت به تامین اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای اصلاح نشت هشت چاه آب نیشابور در اثر رانش زمین، ۱۴۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای تصفیه خانه فاضلاب نیشابور، ۲۰ میلیارد تومان برای احداث خط انتقال آب و ایجاد مخزن و اختصاص چاه آب برای شهر خرو، تامین اعتبار ایجاد مخزن هزار مترمکعبی شهر قدمگاه و احداث خط انتقال و چاه برای شهر دورود در شهرستان زبرخان قول مساعد داد.